تاریخ:بهمن 9, 1399

برای کرونا چی بخوریم ؟ توصیه های تغذیه ای برای بزرگسالان

برای کرونا چی بخوریم

برای کرونا چی بخوریم ؟

توصیه های تغذیه ای برای بزرگسالان در هنگام شیوع COVID-19

تغذیه مناسب و آبرسانی بسیار حیاتی است. افرادی که رژیم متعادل دارند با سیستم ایمنی قوی تر و خطر کمتری در بیماری های مزمن و بیماری های عفونی سالم ترند. بنابراین شما باید هر روز انواع غذاهای تازه و فرآوری نشده را بخورید تا ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر غذایی، پروتئین و آنتی اکسیدان های مورد نیاز بدن را دریافت کنید. آب کافی بنوشید. از شکر، چربی و نمک خودداری کنید تا خطر اضافه وزن، چاقی، بیماری های قلبی، سکته مغزی، دیابت و انواع خاصی از سرطان را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. با ادامه مطلب همراه باشید تا بدانیم برای کرونا چی بخوریم …

هر روز از غذاهای تازه و فرآوری نشده استفاده کنید
  • میوه ها، سبزیجات، حبوبات (به عنوان مثال عدس ، لوبیا)، آجیل و غلات کامل (به عنوان مثال ذرت فرآوری نشده، ارزن، جو دوسر، گندم، برنج قهوه ای یا غده های نشاسته ای یا ریشه هایی مانند سیب زمینی، سیب زمینی شیرین)، و غذاها از منابع حیوانی (به عنوان مثال گوشت، ماهی، تخم مرغ و شیر) بخورید.
  • روزانه، بخورید : 2 فنجان میوه (4 وعده)، 2.5 فنجان سبزیجات (5 وعده)، 180 گرم غلات و 160 گرم گوشت و لوبیا (گوشت قرمز را می توانید 1−2 بار در هفته بخورید، و طیور 2−3 بار در هفته).
  • برای میان وعده ها، سبزیجات خام و میوه های تازه را به جای غذاهایی که سرشار از قند، چربی یا نمک هستند انتخاب کنید.
  • سبزیجات و میوه را بیش از حد نپزید زیرا این امر می تواند منجر به از بین رفتن ویتامین های مهم شود.
  • هنگام استفاده از سبزیجات و میوه های کنسروی یا خشک، انواع بدون نمک و شکر اضافه شده را انتخاب کنید.
هر روز به اندازه کافی آب بنوشید
  • آب برای زندگی ضروری است. مواد مغذی و ترکیبات موجود در خون را حمل می کند، دمای بدن شما را تنظیم می کند ، از شر زباله ها خلاص می شوید و مفاصل را روغن کاری می کند.
  • هر روز 8-10 فنجان آب بنوشید.
    آب بهترین انتخاب است، اما می توانید از سایر نوشیدنی ها، میوه ها و سبزیجات حاوی آب، به عنوان مثال آب لیمو (رقیق شده در آب و شیرین نشده)، چای و قهوه استفاده کنید. اما مراقب باشید که زیاد کافئین مصرف نکنید و از آب میوه های شیرین، شربت ها، کنسانتره های آبمیوه، گازدار و نوشیدنی های بی مصرف خودداری کنید زیرا همه آنها حاوی قند هستند.

برای کرونا چی بخوریم ؟

مقادیر مناسب چربی و روغن بخورید
  • چربی های اشباع نشده (به عنوان مثال در ماهی، آووکادو، آجیل، روغن زیتون، سویا، کانولا، آفتابگردان و روغن ذرت یافت می شود) به جای چربی های اشباع (به عنوان مثال در گوشت چرب، کره، روغن نارگیل، خامه، پنیر، غلات و چربی چربی موجود است) مصرف کنید.
  • گوشت سفید (به عنوان مثال مرغ) و ماهی را که به طور کلی چربی کمی دارند، به جای گوشت قرمز انتخاب کنید.
  • از گوشت های فرآوری شده پرهیز کنید زیرا سرشار از چربی و نمک هستند.
  • در صورت امکان ، نسخه های کم چرب شیر و محصولات لبنی را انتخاب کنید.
  • از مصرف چربی های ترانس تولید شده در صنعت خودداری کنید. این روغن ها اغلب در غذاهای فرآوری شده، فست فود، غذای میان وعده، غذای سرخ شده، پیتزای منجمد، پای، کوکی ها، مارگارین و انواع پخته شده یافت می شوند.
نمک و شکر کمتری بخورید
  • هنگام پخت و پز و تهیه غذا، مقدار نمک و چاشنی های پر سدیم (به عنوان مثال سس سویا و سس ماهی) را محدود کنید.
  • مصرف نمک روزانه خود را به کمتر از 5 گرم (تقریبا 1 قاشق چای خوری) محدود کنید و از نمک یددار استفاده کنید.
  • از غذاهایی (به عنوان مثال میان وعده ها) که سرشار از نمک و شکر هستند خودداری کنید.
  • مصرف نوشیدنی های غیر الکلی یا نوشابه و سایر نوشیدنی های حاوی قند را محدود کنید (به عنوان مثال آب میوه، کنسانتره و شربت آب میوه، شیرهای با طعم و نوشیدنی های ماست).
  • میوه های تازه را به جای تنقلات شیرین مانند کلوچه، کیک و شکلات انتخاب کنید.
از غذا خوردن در محیط بیرون خودداری کنید

در خانه غذا بخورید تا میزان تماس شما با افراد دیگر و احتمال قرار گرفتن در معرض COVID-19 را کاهش دهید. ما توصیه می کنیم بین خود و هر کسی که سرفه یا عطسه می کند حداقل یک متر فاصله داشته باشید. این همیشه در محیط های شلوغ اجتماعی مانند رستوران ها و کافه ها امکان پذیر نیست. قطرات افراد آلوده ممکن است روی سطح و دست افراد فرود بیاید (به عنوان مثال مشتریان و کارمندان)، و افراد زیادی که رفت و آمد می کنند، شما نمی توانید تشخیص دهید که آیا دستها به طور منظم شسته می شوند، و سطوح به اندازه کافی سریع تمیز و ضد عفونی می شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *