تاریخ:آذر 4, 1399

بعد از شیمی درمانی چه بخوریم ؟ مدیریت تغذیه پس از درمان سرطان

بعد از شیمی درمانی چه بخوریم

بعد از شیمی درمانی چه بخوریم ؟

هرکسی که سرطان داشته باشد می داند که دیگر هرگز نمی خواهد به سرطان مبتلا شود. تغذیه در حدود 30٪ موارد سرطان نقش دارد. علاوه بر این، حدود یک سوم سرطان از طریق رژیم غذایی مغذی ، حفظ وزن سالم و ورزش منظم قابل پیشگیری است. بعد از عدم استعمال سیگار، اضافه وزن علت قابل پیشگیری منجر به سرطان است. یک سبک زندگی سالم می تواند به شما در بهبودی بعد از سرطان کمک کرده و خطر عود مجدد را کاهش دهد.

پس از درمان، یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید و شامل انواع غذاهای سالم باشد. انجمن سرطان آمریکا و انستیتوی تحقیقات سرطان آمریکا توصیه هایی برای رژیم غذایی سالم ارائه می دهد، از جمله غذاهایی که باید لذت ببرید و غذاهایی که باید محدود کنید. یک رژیم غذایی سالم می تواند به حمایت از وزن سالم و تغذیه متعادل و همچنین بهبودی پس از درمان سرطان کمک کند.

بعد از شیمی درمانی چه بخوریم ؟
  • غذاهای پروتئینی:
    پروتئین گیاهی مانند لوبیا، عدس و سویا و همچنین پروتئین های حیوانی بدون چربی مانند مرغ، بوقلمون، ماهی و غذاهای دریایی و تخم مرغ.
  • میوه ها و سبزیجات:
    انواع میوه ها و سبزیجات رنگارنگ را انتخاب کنید.
  • جایگزین های لبنی کم چربی و لبنیات (گاو، سویا، بادام، برنج و …):
    شیر، پنیر، ماست یونانی، پنیر دلمه و کفیر. غذاهای لبنی اغلب منابع پروتئینی خوبی هستند.
  • غلات کامل و سبزیجات نشاسته ای:
    جو دوسر، کینوا، جو، برنج قهوه ای، پاپ کورن، ذرت، سیب زمینی، نخود فرنگی، کدو حلوایی زمستانی و نان 100٪ سبوس دار، ماکارونی، غلات و بیسکویت سبوس دار.
  • چربی های مغذی:
    روغن زیتون، روغن کانولا، کره مغزها (مانند کره بادام زمینی یا کره بادام)، آووکادو، آجیل و دانه ها.
  • نوشیدنی ها:
    آب، چای، قهوه، شیر و آب رقیق.
بعد از شیمی درمانی چه نخوریم ؟
  • غذاهای شیرین شده با شکر:
    نوشیدنی های شیرین شده با شکر، غلات، میله گرانولا، ماست، آبنبات، کلوچه، کیک.
  • کربوهیدرات های تصفیه شده سفید:
    آرد سفید، نان سفید، برنج سفید، ماکارونی سفید.
  • گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده:
    گوشت گاو، گوشت خوک، گوشت بره، گوشت ناهار، پپرونی، سوسیس، بیکن، ژامبون.
  • چربی های ترانس:
    غذاهایی که با روغنهای گیاهی نیمه هیدروژنه تهیه می شوند و معمولاً در کره بادام زمینی تجاری، شیرینی ها، غذاهای سرخ شده، مخلوط کیک های جعبه ای و مارگارین وجود دارد. برای اطمینان از برچسب ها بخوانید و در لیست مواد تشکیل دهنده بدنبال روغن نباتی هیدروژنه تا حدی بگردید.
  • الکل:
    آبجو، شراب، مشروبات الکلی، خنک کننده های شراب، نوشیدنی های مخلوط و …

علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که برخی از استراتژی ها می توانند به طور مستقیم خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند. در زیر دستورالعملهای AICR برای بازماندگان سرطان آورده شده است.

توصیه هایی برای کاهش خطر سرطان
  1. بدون کمبود وزن تا حد ممکن لاغر باشید.
  2. هر روز حداقل 30 دقیقه از نظر جسمی تحرک داشته باشید.
  3. از نوشیدنی های شیرین پرهیز کنید و مصرف غذاهای پرانرژی را محدود کنید (به ویژه غذاهای فرآوری شده حاوی قند اضافه، فیبر کم یا چربی زیاد).
  4. بیشتر از انواع سبزیجات، میوه ها، غلات کامل و حبوبات مانند لوبیا استفاده کنید.
  5. مصرف گوشت قرمز (مانند گوشت گاو، گوشت خوک و گوشت بره) را محدود و از گوشت های فرآوری شده خودداری کنید.
  6. در صورت مصرف مداوم، نوشابه های الکلی را به دو نوبت برای آقایان و یک نوشیدنی برای زنان در روز محدود کنید.
  7. مصرف غذاهای شور و غذاهای فرآوری شده با نمک (سدیم) را محدود کنید.
  8. برای محافظت در برابر سرطان به مکمل ها اعتماد نکنید.

و همیشه به یاد داشته باشید – سیگار نکشید و تنباکو نجوید.

هنگام برنامه ریزی وعده های غذایی، بیشتر بشقاب (حداقل 2/3) را با غذاهای گیاهی مانند میوه ها، سبزیجات، لوبیا و غلات کامل پر کنید. بقیه بشقاب (1/3) می تواند شامل غذاهای حیوانی مانند مرغ، ماهی، تخم مرغ، پنیر و ماست باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *