تاریخ:آذر 5, 1399

بیماری انگزایتی چیست ؟ علائم و دلایل حملات هراس و اختلال وحشت

بیماری انگزایتی چیست

بیماری انگزایتی چیست ؟

حمله هراس یا panic attack یک اپیزود ناگهانی ترس شدید است که باعث واکنشهای شدید جسمی می شود وقتی هیچ خطر واقعی یا علت آشکاری وجود نداشته باشد. حملات هراس می تواند بسیار ترسناک باشد. وقتی حملات وحشت رخ می دهد، ممکن است فکر کنید کنترل خود را از دست می دهید ، حمله قلبی دارید یا حتی می میرید.

بسیاری از افراد در طول زندگی خود فقط یک یا دو حمله وحشت دارند و مشکل برطرف می شود، شاید وقتی وضعیت استرس زا به پایان می رسد. اما اگر حملات وحشت مکرر و غیرمنتظره ای داشته اید و دوره های طولانی را با ترس مداوم از حمله دیگر سپری کرده اید، شما ممکن است یک بیماری به نام اختلال وحشت (اختلال انگزایتی) داشته باشید.

اگرچه حملات وحشت به خودی خود تهدید کننده زندگی نیستند، آنها می توانند ترسناک باشند و کیفیت زندگی شما را به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار دهند. اما درمان می تواند بسیار مؤثر باشد.

علائم بیماری انگزایتی چیست ؟

حملات هراس به طور ناگهانی و بدون هشدار آغاز می شود. آنها می توانند در هر زمان رخ بدهند – هنگامی که در حال رانندگی هستید، در مرکز خرید، در خواب عمیق یا در میانه یک جلسه کاری. ممکن است گاهاً دچار حملات وحشت شوید یا به طور مکرر رخ دهد. حملات هراس تنوع بسیاری دارند، اما علائم معمولاً طی چند دقیقه به اوج خود می رسند. بعد از فروپاشی حمله وحشت ممکن است احساس خستگی و فرسودگی کنید. حملات هراس به طور معمول شامل برخی از این علائم یا نشانه ها هستند :

  • احساس عذاب یا خطر قریب الوقوع
  • ترس از دست دادن کنترل یا مرگ
  • ضربان قلب سریع و تند
  • تعریق
  • لرزش یا تکان خوردن
  • تنگی نفس یا تنگی گلو
  • لرز
  • گرگرفتگی
  • حالت تهوع
  • گرفتگی شکم
  • درد قفسه سینه
  • سردرد
  • سرگیجه، سبکی سر یا ضعف
  • بی حسی یا احساس سوزن سوزن شدن
  • احساس غیر واقعی یا کناره گیری

یکی از بدترین موارد در مورد حملات وحشت ترس شدید از اینکه ترس دیگری داشته باشید است. ممکن است از حملات وحشت آنقدر ترس داشته باشید که از موقعیت های خاص اجتناب کنید.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

اگر علائم حمله وحشت دارید ، در اسرع وقت به دنبال کمک پزشکی باشید. حملات هراس، هرچند به شدت ناخوشایند است، اما خطرناک نیست. اما حملات وحشت به سختی کنترل می شود و ممکن است بدون درمان بدتر شوند.

علائم حمله هراس همچنین می تواند شبیه علائم دیگر مشکلات جدی سلامتی باشد، مانند حمله قلبی، بنابراین مهم است که توسط ارائه دهنده مراقبت های اولیه خود ارزیابی شوید اگر مطمئن نیستید که چه چیزی علائم شما را ایجاد می کند.

علت های بیماری انگزایتی چیست ؟

مشخص نیست که چه عواملی باعث حملات وحشت یا اختلال وحشت می شوند، اما این عوامل ممکن است نقش داشته باشند :

  • ژنتیک
  • استرس عمده
  • مزاجی که بیشتر به استرس حساس باشد یا مستعد احساسات منفی باشد
  • تغییرات خاصی در نحوه عملکرد قسمت های مغز

حملات هراس ممکن است به طور ناگهانی و در ابتدا بدون هشدار آغاز شود، اما با گذشت زمان، معمولاً تحت شرایط خاصی ایجاد می شوند.

برخی تحقیقات حاکی از آن است که پاسخ جنگ یا گریز طبیعی بدن شما در برابر خطر در حملات وحشت نقش دارد. برای مثال، اگر یک خرس گریزلی به دنبال شما بیاید، بدن شما به طور غریزی واکنش نشان می دهد. ضربان قلب و تنفس شما با آماده شدن بدن برای یک وضعیت تهدید کننده زندگی سرعت می گیرد. بسیاری از واکنشهای مشابه در حمله وحشت رخ می دهد. اما ناشناخته است که چرا حمله هراس هنگامی رخ می دهد که خطری آشکار وجود نداشته باشد.

عوامل خطر

علائم اختلال وحشت غالباً از اواخر نوجوانی یا اوایل بزرگسالی شروع می شود و زنان بیشتر از مردان به آن مبتلا می شوند. عواملی که ممکن است خطر ابتلا به حملات وحشت یا اختلال وحشت را افزایش دهند عبارتند از :

  • سابقه خانوادگی حملات هراس یا اختلال وحشت
  • استرس عمده زندگی، مانند مرگ یا بیماری جدی یکی از عزیزان
  • یک واقعه آسیب زا مانند حمله جنسی یا یک تصادف جدی
  • تغییرات عمده ای در زندگی شما مانند طلاق یا اضافه شدن کودک
  • سیگار کشیدن یا مصرف بیش از حد کافئین
  • سابقه آزار جنسی یا جسمی کودکی
تشخیص

ارائه دهنده مراقبت های اولیه شما تعیین می کند اگر حملات وحشت، اختلال وحشت یا بیماری دیگری مانند مشکلات قلبی یا تیروئیدی، با علائمی شبیه حملات وحشت داشته باشید. برای کمک به تشخیص دقیق ، ممکن است موارد زیر را داشته باشید :

  • یک معاینه کامل بدنی
  • آزمایش خون برای بررسی تیروئید و سایر شرایط احتمالی و آزمایشات روی قلب شما، مانند الکتروکاردیوگرام (نوار قلب یا EKG)
  • ارزیابی روانشناختی برای صحبت کردن در مورد علائم ترس یا نگرانی، موقعیت های استرس زا، مشکلات رابطه ای، شرایطی که ممکن است از آن اجتناب کنید و سابقه خانوادگی

ممکن است یک ارزیابی شخصی روانشناختی یا پرسشنامه پر کنید. همچنین ممکن است از شما در مورد مصرف الکل یا مواد دیگر سؤال شود.

معیارهای تشخیص بیماری انگزایتی چیست ؟

همه کسانی که دچار حملات وحشت می شوند، اختلال وحشت ندارند. برای تشخیص اختلال وحشت، راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5)، منتشر شده توسط انجمن روانپزشکی آمریکا، این نکات را ذکر می کند :

  • حملات وحشت مکرر و غیرمنتظره ای دارید.
  • حداقل یکی از حملات شما یک ماه یا بیشتر نگرانی مداوم از حمله مجدد، ادامه ترس از عواقب حمله مانند از دست دادن کنترل، حمله قلبی یا “دیوانه شدن” ؛ یا تغییرات قابل توجهی در رفتار شما، مانند اجتناب از موقعیت هایی که که فکر می کنید ممکن است باعث حمله وحشت شوند را به دنبال داشته است.
  • حملات وحشت شما به دلیل مصرف مواد مخدر یا مواد دیگر یک بیماری پزشکی، یا یک بیماری بهداشت روانی دیگر مانند هراس اجتماعی یا وسواس فکری عملی ایجاد نمی شود.

اگر حملات وحشت دارید اما اختلال وحشت تشخیصی ندارید، شما هنوز هم می توانید از درمان بهره مند شوید. اگر حملات وحشت درمان نشوند، آنها می توانند بدتر شوند و به اختلال وحشت یا فوبیا تبدیل شوند.

شیوه زندگی و درمان های خانگی

در حالی که حملات وحشت و اختلال وحشت از درمان حرفه ای سود می برد، این مراحل مراقبت از خود می تواند به شما در مدیریت علائم کمک کند :

  • به برنامه درمانی خود پایبند باشید. مواجهه با ترس شما ممکن است دشوار باشد، اما درمان می تواند به شما کمک کند احساس کنید در خانه خود گروگان نیستید.
  • به یک گروه پشتیبانی بپیوندید. پیوستن به گروهی برای افراد مبتلا به حملات هراس یا اختلالات اضطرابی می تواند شما را با دیگران روبرو کند که با همان مشکلات روبرو هستند.
  • از مصرف کافئین، الکل، استعمال دخانیات و داروهای تفریحی خودداری کنید. همه اینها می توانند حملات وحشت را تحریک یا بدتر کنند.
  • تکنیک های مدیریت استرس و آرامش را تمرین کنید. مثلاً، یوگا، تنفس عمیق و تنش آرامش عضلانی پیشرونده – کشیدن یک عضله در هر بار، و سپس به طور کامل تنش را آزاد کنید تا زمانی که هر عضله در بدن شل شود – نیز ممکن است مفید باشد.
  • تحرک بدنی داشته باشید. فعالیت هوازی ممکن است تأثیر آرام بخشی بر روحیه شما داشته باشد.
  • خواب کافی داشته باشید. خواب کافی داشته باشید تا در طول روز احساس خواب آلودگی نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *