تاریخ:مرداد 13, 1399

تقویت حافظه – بهترین غذاها برای تقویت حافظه و مغز را بیشتر بشناسید

تقویت حافظه – مغز شما احتمالاً مهمترین ارگان بدن، و مرکز فرماندهی هر چیز دیگری است. نگه داشتن مغز در وضعیت بهینه نه تنها سلامت بدن را تسهیل می کند، بلکه می تواند از توانایی شما در یادگیری چیزهای جدید و مقابله با شرایط سختی که در راه شماست پشتیبانی کند. سلامتی از آشپزخانه شروع می شود، و ما شما را با لیستی از مهمترین مواد برای سلامتی اوج مغز آشنا می کنیم.

تقویت حافظه

آب انار

آب انار پر از آنتی اکسیدان های قوی است، که می تواند به محافظت از مغز شما در برابر آسیب رادیکال های آزاد کمک کند. درباره رادیکالهای آزاد و آسیب های پوستی چیزهای زیادی می شنویم، اما در واقعیت، مغز نسبت به سایر قسمتهای بدن بیشتر در معرض آسیب رادیکالهای آزاد است.

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد زنان بارداری که آب انار می نوشند در صورت محرومیت از اکسیژن در هنگام تولد می توانند از مغز نوزادان خود محافظت کنند. با این حال، آب انار معمولاً با شکر همراه است زیرا به طور طبیعی بسیار ترش است. فقط 50 میلی لیتر در هر روز توصیه می شود – می توانید آن را با آب رقیق کرده و کمی نعناع را برای یک نوشیدنی بسیار باطراوت اضافه کنید.

لوبیا

مغز به دوز ثابت گلوکز متکی است تا بهترین عملکرد را داشته باشد، به همین دلیل مردم در واقع عصبانی می شوند وقتی قند خونشان پایین می آید. لوبیا سرشار از ویتامین های گروه B می باشد و انرژی آن به آهستگی می سوزد، که به تقویت حافظه کمک کرده (شما را از لحاظ ذهنی تیز نگه می دارد) و قادر به حرکت بهتر در چالش ها در طول روز هستید.

آنها همچنین بسیار مقرون به صرفه هستند و علاوه بر بسیاری از وعده های غذایی بسیار عالی است. دریافت ½ فنجان در روز ایده آل است. اگر متوجه شدید که لوبیا سیستم گوارش شما را ناراحت می کند به جای آن، عدس را با دوز مشابه ویتامین های گروه B امتحان کنید.

غلات کامل

غلات کامل غنی از فیبر، با بسیاری از فواید مثبت در بدن همراه هستند. تحقیقات خارج از مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا انجام شده است که نشان می دهد رژیم غذایی با فیبر بالا احتمال افزایش اختلال شناختی و بیماری آلزایمر را با افزایش سن کاهش می دهد. همچنین التهاب کلی و استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد، و همچنین فشار خون را به طور بالقوه کاهش می دهد.

همه این اثرات در کاهش خطر ابتلا به اختلالات مغزی نقش دارند و به تقویت حافظه کمک می کنند. این کلیدی است که شما غلات کامل را انتخاب کنید، هر چند، تصفیه نشده باشند. آرد سفید، برای مثال، از شاخص قند خون بسیار بالایی برخوردار است و با افزایش خطر ابتلا به سرطان همراه است.

زردچوبه

زردچوبه ادویه ای به رنگ زرد عمیق است که فواید زیادی برای مغز دارد. یکی از مواد تشکیل دهنده اصلی در پودر کاری، مواد تشکیل دهنده فعال در زردچوبه کورکومین است، که قادر به عبور از سد خونی مغزی است. این بدان معناست که می تواند مستقیماً وارد مغز شود و سلول ها از آن بهره مند شوند. کورکومین همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است.

این ممکن است حافظه را در بیماران آلزایمر بهبود بخشد پلاکهای آمیلوئید موجود در این بیماری را پاک کند. نشان داده شده است که زردچوبه هم سروتونین و هم دوپامین را تقویت می کند، که می تواند علائم افسردگی را کاهش دهد و روحیه کلی را بهبود بخشد. تحقیقات بیشتر لازم است، اما زردچوبه حتی ممکن است به رشد سلولهای جدید مغز کمک کند و بنابراین اثرات پیری را در توانایی شناختی کاهش می دهد.

پرتقال

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند به کنترل پیری مرتبط با زوال عقل و به طور بالقوه به دفع آلزایمر کمک کند. همچنین مغز را از آسیب رادیکال آزاد محافظت می کند، و یک بخش مهم برای سنتز دوپامین است. دسترسی به آن دشوار نیست – یک پرتقال متوسط در روز می تواند تمام ویتامین C مورد نیاز شما را برای سلامتی مغز فراهم کند.

کمبود ویتامین C باعث ایجاد اسکروبی می شود، که در صورت عدم درمان کشنده است و دارای طیف وسیعی از علائم جسمی دردناک است. مشکلات خاص مربوط به مغز درمورد کمبود ویتامین C شامل توهم و افسردگی است. در حالی که پرتقال یکی از غلیظ ترین منابع ویتامین C است، بسیاری از غذاهای دیگر این ماده مغذی حیاتی را ارائه می دهند، از جمله میوه کیوی، فلفل دلمه ای، توت فرنگی و گوجه فرنگی.

تخم مرغ

تخم مرغ مواد مغذی حیاتی زیادی برای سلامتی مغز دارد، از جمله B6 ، B12 و فولات. کمبود این مواد مغذی با افسردگی و زوال عقل در سالمندان مرتبط است. B12 همچنین در سنتز مواد شیمیایی و تنظیم سطح گلوکز در مغز نقش دارد. آنها همچنین حاوی کولین، یک ماده مغذی مورد استفاده بدن برای ساختن استیل کولین، هستند که به تنظیم و تثبیت روحیه و حافظه کمک می کند.

مصرف زیاد کولین با حافظه قوی و عملکرد ذهنی همراه است، اما بسیاری از افراد به اندازه کافی در رژیم های خود آن را دریافت نمی کنند. زرده تخم مرغ نسبت به سایر منابع دیگر میزان کولین بیشتری دارد. بنابراین زرده را از دست ندهید، مگر اینکه شما نیز غذاهای زیادی مانند جگر، صدف، سبزیجات تیره و قارچ بخورید.

شکلات تلخ

و سرانجام، شکلات تلخ یک غذای تقویت کننده مغز است که مانند یک درمان است. شکلات تلخ، به طور خاص پودر کاکائو موجود در شکلات تلخ، اوی چندین ترکیب سازگار با مغز مانند فلاونوئیدها، کافئین و آنتی اکسیدان ها است. فلاونوئیدها به یادگیری و حافظه و همچنین زوال عقل آهسته مربوط به پیری کمک می کنند. یک مطالعه نشان داد افرادی که شکلات می خورند، بیشتر از افرادی که به ندرت آن را می خورند، در انجام کارهای ذهنی و حافظه عملکرد بهتری دارند. به نظر می رسد شکلات نیز خلق و خو را بهبود می بخشد، اگرچه مشخص نیست که دلیل این ترکیبات خاص در شکلات است یا خیر یا به دلیل خوردن غذاهای خوشمزه احساس خوبی می کنید. در هر صورت، نیازی نیست که هر روز طعم کمی شکلات را از خود دریغ کنید. شکلات تیره حاوی شکر اضافه شده و غلظت بیشتری از پودر کاکائو است، بنابراین یک انتخاب کلی بهتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *