تاریخ:بهمن 9, 1399

خواص تخم شربتی : دانه های ریحان شیرین خوراکی در طب چینی

خواص تخم شربتی

خواص تخم شربتی

دانه های ریحان یا در اصطلاح تخم شربتی فقط برای پرورش گیاهان ریحان نیست – همچنین می توانید آنها را بخورید. به نظر می رسد شبیه دانه های کنجد اما سیاه است. نوعی که می خورید معمولاً از ریحان شیرین، Ocimum basilicum، گیاهی است که معمولاً برای چاشنی غذاها استفاده می شود. به همین دلیل، بذرها به طور معمول به عنوان دانه های ریحان شیرین نامیده می شوند. آنها همچنین با نام های بسیاری دیگر از جمله دانه های سابجا (sabja) و توکماریا (tukmaria) نامگذاری می شوند. دانه های ریحان سابقه طولانی استفاده در داروهای آیورودا و طب چینی دارند، اما اثرات سلامتی آنها فقط در چند مطالعه آزمایش شده است. برای آشنایی با خواص تخم شربتی با مارس نیوز همراه باشید.

1. منبع خوب مواد معدنی

بر اساس برچسب های تغذیه محصول ایالات متحده، 1 قاشق غذاخوری (13 گرم) تخم شربتی 15٪ از منابع مرجع مصرف روزانه (RDI) کلسیم و 10٪ از RDI منیزیم و آهن را تأمین می کند. کلسیم و منیزیم برای سلامت استخوان و عملکرد عضلات شما ضروری است، در حالی که آهن برای تولید گلبول های قرمز حیاتی است.

بسیاری از افراد از طریق رژیم غذایی خود کلسیم و منیزیم کافی دریافت نمی کنند. از جمله خواص تخم شربتی این است که می تواند به شما کمک کند تا نیاز روزانه خود را به این مواد مغذی مرتفع سازید.

علاوه بر این، دانه های ریحان می تواند منبع مهمی از آهن و کلسیم برای افرادی باشد که گوشت یا محصولات لبنی نمی خورند.

2. غنی از فیبر

تخم شربتی رشار از فیبر است، به ویژه فیبرهای محلول ، از جمله پکتین. فیبر موجود در دانه های ریحان به روش های زیر ممکن است برای سلامتی شما مفید باشد :

از جمله خواص تخم شربتی این است که به شما کمک می کند سهمیه فیبر خود را برآورده کنید. فقط 1 قاشق غذاخوری (13 گرم) تخم شربتی 7 گرم فیبر را تأمین می کند – 25٪ از RDI (مصرف روزانه پیشنهاد شده). فقط حدود 5٪ آمریکایی ها فیبر کافی می خورند.

3. ممکن است از سلامت روده حمایت کند. مطالعات لوله آزمایش نشان می دهد که پکتین دارای مزایای پروبیوتیک است، به این معنی که ممکن است باکتریهای مفید روده را تغذیه و افزایش دهد. این ممکن است شامل باکتری های ضد التهابی باشد که از سلامت روده پشتیبانی می کنند.

4. ممکن است به شما کمک کند احساس سیری کنید. پکتین ممکن است تخلیه معده را به تأخیر بیندازد و سطح هورمون هایی را افزایش دهد که باعث احساس سیری می شوند. هنوز، مشخص نیست که آیا خوردن دانه های ریحان برای مهار اشتها یک استراتژی موثر در کاهش وزن است یا خیر.

5. ممکن است به کنترل قند خون کمک کند. وقتی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بعد از هر وعده غذایی به مدت یک ماه 10 گرم (3/4 قاشق غذاخوری) دانه ریحان را در آب خوردند، قند خون بعد از غذا 17 درصد کمتر از شروع مطالعه بود.

6. ممکن است کلسترول را بهبود بخشد. پکتین ممکن است با مهار جذب کلسترول در روده، کلسترول خون را کاهش دهد. افرادی که روزانه به مدت یک ماه 30 گرم (7 قاشق چای خوری) دانه ریحان می خوردند، 8٪ کاهش کلسترول کل داشتند.

به دلیل کمبود تحقیقات علمی اخیر درباره دانه های ریحان (تخم شربتی)، مطالعات بیشتری برای تأیید این فواید سلامتی لازم است.

7. ماده قوام دهنده و تثبیت کننده بدون طعم

صمغ های رشته ای و غنی از پکتین از دانه های ریحان می تواند یک ماده با ارزش در صنایع غذایی باشد، زیرا بدون عطر و طعم است و می تواند به غلیظ شدن و تثبیت مخلوط کمک کند.

مثلاً، این می تواند بستنی را تثبیت کرده و رشد بلورهای ناخواسته یخ را 30-40٪ در مقایسه با فرمولاسیون های استاندارد بستنی کاهش دهد.

صمغ دانه ریحان همچنین می تواند سس سالاد، خامه کم چرب و ژله ها را تثبیت کند و همچنین به عنوان جایگزینی چربی در ماست و سس مایونز عمل کند.

آشپزهای خانگی همچنین می توانند از این دانه ها برای غلیظ کردن دستورالعمل هایی مانند دسرها، سوپ ها و سس ها استفاده کنند.

8. غنی از ترکیبات گیاهی

دانه های ریحان سرشار از ترکیبات گیاهی از جمله فلاونوئیدها و سایر پلی فنول ها هستند.

فلاونوئیدها آنتی اکسیدان هستند، به این معنی که از سلول های شما در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کنند. این ترکیبات گیاهی همچنین دارای خواص ضد التهابی و ضد سرطانی هستند.

چندین مطالعه مشاهده ای مصرف بالاتر فلاونوئید را با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط می داند.

علاوه بر این، در یک مطالعه آزمایشگاهی، عصاره دانه ریحان باکتری های مضر را از بین برد و باعث مرگ سلول های سرطانی شد.

با این حال، تحقیق در مورد مزایای بالقوه تخم ریحان برای سلامتی وجود ندارد. این مزایا در افراد و با بذرهای کامل آزمایش نشده است.

9. ماده تشکیل دهنده نوشیدنی سرگرم کننده و الیافی

دانه های ریحان مدت زیادی است که در هند و جنوب شرقی آسیا در نوشیدنی ها استفاده می شود.

یک دسر محبوب نوشیدنی مانند سرد در هند به نام فالوده است که با دانه های ریحان (تخم شربتی)، شربت با طعم گلاب و شیر درست می شود. بعضی از نسخه ها بستنی، رشته فرنگی یا میوه اضافه می کنند.

بعلاوه، اکنون چند تولید کننده مواد غذایی در ایالات متحده و اروپا نوشیدنی های بطری تهیه شده با تخم شربتی را به فروش می رسانند.

دانه ها نوشیدنی ها را کمی جونده می کنند و مقدار زیادی فیبر سالم به آن اضافه می کنند – نوشیدنی ها معمولاً چیزی ندارند.

10. منبع گیاهی چربی امگا 3

تخم شربتی به طور متوسط حاوی 2.5 گرم چربی در هر وعده 1 قاشق غذاخوری (13 گرم) است. این بر اساس شرایط رشد متفاوت است.

از این چربی، تقریباً نیمی – 1240 میلی گرم در هر قاشق غذاخوری – اسید آلفا-لینولنیک (ALA)، یک چربی امگا 3 است.

هیچ مصرف روزانه پیشنهاد شده ای برای ALA وجود ندارد، اما به ترتیب 1،100 میلی گرم برای زنان یا 1600 میلی گرم در روز برای مردان، مصرف کافی این اسید چرب ضروری در نظر گرفته می شود.

بنابراین ، فقط یک قاشق غذاخوری دانه ریحان می تواند بیشتر – یا حتی کل – نیاز روزانه شما به ALA را تأمین کند.

بدن شما در درجه اول از ALA برای تولید انرژی استفاده می کند. همچنین ممکن است دارای مزایای ضد التهابی باشد و خطر ابتلا به برخی شرایط از جمله بیماری قلبی و دیابت نوع 2 را کاهش دهد.

عوارض جانبی احتمالی تخم شربتی

محتوای فیبر بالای دانه های ریحان ممکن است عوارض جانبی گوارشی مانند نفخ شکم ایجاد کند. به طور کلی بهتر است مصرف فیبر را به تدریج افزایش دهید تا به روده زمان دهید تا خود را تنظیم کند.

بعلاوه، یکی از تأمین کنندگان دانه ریحان ادعا می کند که دانه ها 185٪ از مصرف روزانه پیشنهاد شده ویتامین K را در هر قاشق غذاخوری (13 گرم) تأمین می کنند.

ویتامین K به لخته شدن خون کمک می کند. بنابراین، خوردن دانه های ریحان می تواند در وارفارین و درمان های دارویی رقیق کننده خون مشابه تداخل ایجاد کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *