تاریخ:آبان 4, 1399

خواص خرمالو چیست ؟ میوه ای اصالتاً چینی با طعم شیرین و عسلی

خواص خرمالو

خواص خرمالو چیست ؟

درختان خرمالو که اصالتاً از کشور چین هستند، هزاران سال است که به دلیل میوه های خوشمزه و چوب های زیبا پرورش داده می شوند. میوه های نارنجی رنگ آنها به نام خرمالو به دلیل عطر و طعم شیرین و عسلی مانند شناخته می شوند. در حالی که صدها نوع وجود دارد، انواع Hachiya و Fuyu از محبوب ترین هستند. برای بهره مندی از خواص خرمالو می توان آنرا به صورت تازه، خشک یا پخته مصرف کرد و معمولاً در سراسر دنیا در ژله، نوشیدنی، پای، کاری و پودینگ استفاده می شود. خرمالو نه تنها خوشمزه است، بلکه دارای مواد مغذی زیادی است که از چندین طریق می تواند برای سلامتی شما مفید باشد. در اینجا 7 مورد از خواص خرمالو از جمله نحوه ترکیب آنها در رژیم غذایی آورده شده است.

خرمالوهای Hachiya به شکل قلب قابض هستند، به این معنی که آنها دارای مواد شیمیایی گیاهی به نام تانن هستند که طعم خشک و تلخی به میوه نارس می دهند. این نوع خرمالو قبل از خوردن باید کاملاً رسیده باشد. خرمالو Fuyu حاوی تانن است اما غیر قابض محسوب می شود. برخلاف خرمالو های هاچیا، از نوع فووی ترد و گوجه ای شکل می توان حتی در صورت نارسایی کامل نیز لذت برد.

1. مملو از مواد مغذی

اصلی ترین خواص خرمالو غنی بودن در مواد مغذی است. خرمالوها اگرچه اندازه کمی دارند، اما با مقدار قابل توجهی مواد مغذی بسته بندی می شوند. در واقع، یک خرمالو (168 گرم) حاوی مواد زیر است :

  • کالری: 118
  • کربوهیدرات: 31 گرم
  • پروتئین: 1 گرم
  • چربی: 0.3 گرم
  • فیبر: 6 گرم
  • ویتامین آ: 55٪ از RDI
  • ویتامین سی: 22٪ از RDI
  • ویتامین ای: 6٪ از RDI
  • ویتامین کا: 5٪ از RDI
  • ویتامین B6 (پیریدوکسین): 8٪ از RDI
  • پتاسیم: 8٪ از RDI
  • مس: 9٪ از RDI
  • منگنز: 30٪ از RDI

خرمالو همچنین منبع خوبی از تیامین (B1)، ریبوفلاوین (B2)، فولات، منیزیم و فسفر است. این میوه های رنگارنگ کم کالری و سرشار از فیبر هستند و آنها را به یک ماده غذایی دوستدار کاهش وزن تبدیل می کند. فقط یک خرمالو حاوی بیش از نیمی از ویتامین A توصیه شده، ویتامین محلول در چربی برای عملکرد ایمنی بدن، بینایی و رشد جنین است. جدا از ویتامین ها و مواد معدنی، خرمالو حاوی مجموعه وسیعی از ترکیبات گیاهی از جمله تانن، فلاونوئیدها و کاروتنوئیدها است که می تواند بر سلامتی شما تأثیر مثبت بگذارد. برگ های میوه خرمالو همچنین دارای ویتامین C ، تانن و فیبر فراوانی است و همچنین ماده تشکیل دهنده مشترک چای های درمانی است.

2. منبع عالی آنتی اکسیدان های قدرتمند

از خواص خرمالو می توان گفت حاوی ترکیبات گیاهی مفیدی است که دارای کیفیت آنتی اکسیدانی هستند. آنتی اکسیدان ها با خنثی سازی استرس اکسیداتیو، فرایندی که توسط مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد ایجاد می شود ، از آسیب سلول جلوگیری و یا آن را کند می کنند. استرس اکسیداتیو با برخی بیماری های مزمن از جمله بیماری های قلبی، دیابت، سرطان و بیماری های عصبی مانند آلزایمر مرتبط است. خوشبختانه، مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند خرمالو می تواند به مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک کند و ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری های مزمن را کاهش دهد.

رژیم های غذایی حاوی فلاونوئیدها، که آنتی اکسیدان های قدرتمندی هستند که در پوست و گوشت خرمالو با غلظت زیاد یافت می شوند ، با کاهش نرخ بیماری های قلبی، زوال عقل مرتبط با سن و سرطان ریه ارتباط دارند. خرمالو همچنین سرشار از آنتی اکسیدان های کاروتنوئید مانند بتاکاروتن است، رنگدانه ای که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات با رنگ روشن وجود دارد. مطالعات رژیم های غذایی حاوی بتاکاروتن را با خطر کمتری در بیماری های قلبی، سرطان ریه، سرطان روده بزرگ و بیماری متابولیک مرتبط دانسته اند. بعلاوه، یک مطالعه بر روی بیش از 37000 نفر نشان داد کسانی که رژیم غذایی بالایی از بتاکاروتن مصرف می کنند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهند.

3. بهره مندی از سلامت قلب

بیماری های قلبی علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است و بر زندگی میلیون ها انسان تأثیر منفی می گذارد. خوشبختانه، با کاهش عوامل خطر مانند رژیم غذایی ناسالم می توان از بسیاری از بیماری های قلبی پیشگیری کرد. ترکیب قدرتمند مواد مغذی موجود در خرمالو آنها را به گزینه ای عالی برای تقویت سلامت قلب تبدیل می کند. خرمالو حاوی آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی از جمله کوئرستین و کامفرول است. در چندین مطالعه مصرف رژیم غذایی حاوی فلاونوئیدها با کاهش خطر بیماری های قلبی مرتبط بوده است. مثلاً، یک مطالعه بر روی بیش از 98000 دریافت کسانی که بیشترین میزان مصرف فلاونوئیدها را داشتند ، در مقایسه با افرادی که کمترین میزان مصرف را داشتند، 18 درصد مرگ کمتری در اثر مسائل مربوط به قلب داشتند.

رژیم های غذایی حاوی غذاهای غنی از فلاونوئید می توانند با کاهش فشار خون، کاهش کلسترول “بد” یا LDL و کاهش التهاب، از سلامت قلب حمایت کنند. علاوه بر این، تانن هایی که به خرمالو نارس تلخی دهان زخم دهانی می دهند ممکن است فشار خون را کاهش دهند. بسیاری از مطالعات حیوانی نشان داده اند که اسید تانیک و اسید گالیک، که هر دو در خرمالو وجود دارد، در کاهش فشار خون بالا، یک عامل خطر عمده برای بیماری های قلبی مؤثر است.

4. کمک به کاهش التهاب

بیماری هایی مانند بیماری های قلبی، آرتروز، دیابت، سرطان و چاقی همه با التهاب مزمن در ارتباط هستند. خوشبختانه، انتخاب مواد غذایی سرشار از ترکیبات ضد التهاب می تواند به کاهش التهاب و کاهش خطر بیماری کمک کند. از خواص خرمالو همچنین می توان گفت منبع بسیار خوبی از آنتی اکسیدان قوی ویتامین C است. در واقع، یک خرمالو شامل 20٪ از مقدار توصیه شده در روز است. ویتامین C به محافظت از سلول ها در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند و با التهاب در بدن مقابله می کند. ویتامین C با اهدای الکترون به این مولکول های ناپایدار، آسیب رادیکال های آزاد را کاهش می دهد، بنابراین آنها را خنثی می کند و از آسیب بیشتر آنها جلوگیری می کند.

پروتئین واکنش پذیر C و اینترلوکین-6 موادی هستند که در واکنش به التهاب توسط بدن تولید می شوند. یک مطالعه هشت هفته ای در 64 فرد چاق نشان داد که مکمل 500 میلی گرم ویتامین C دو بار در روز به طور قابل توجهی سطح پروتئین واکنش پذیر C و اینترلوکین 6 را کاهش می دهد. بعلاوه، مطالعات گسترده مصرف بیشتر ویتامین C در رژیم غذایی را با کاهش خطر بیماری های التهابی مانند بیماری های قلبی، سرطان پروستات و دیابت مرتبط دانستند. خرمالو همچنین حاوی کاروتنوئیدها ، فلاونوئیدها و ویتامین E است که همه آنتی اکسیدان های قوی هستند و با التهاب در بدن مقابله می کنند.

5. سرشار از فیبر

داشتن کلسترول بیش از حد، به ویژه کلسترول LDL “بد”، می تواند خطر بیماری قلبی، سکته و حمله قلبی را افزایش دهد. غذاهای سرشار از فیبر محلول، مانند میوه ها و سبزیجات، با کمک به بدن در دفع مقادیر اضافی از آن، می توانند به کاهش سطح کلسترول بالا کمک کنند. خرمالو میوه ای سرشار از فیبر است که ثابت شده سطح کلسترول LDL را کاهش می دهد. یک مطالعه نشان داد بزرگسالانی که میله های کلوچه حاوی فیبر خرمالو را به مدت 12 هفته سه بار در روز مصرف کردند، در مقایسه با کسانی که میله هایی که حاوی فیبر خرمالو نبودند، کاهش قابل توجهی در کلسترول LDL را تجربه کردند. فیبر برای حرکات منظم روده نیز مهم است و می تواند به کاهش سطح قند خون بالا کمک کند.

غذاهای غنی از فیبر محلول مانند خرمالو هضم کربوهیدرات و جذب قند را کند می کند، که به جلوگیری از افزایش قند خون کمک می کند. مطالعه ای روی 117 نفر مبتلا به دیابت نشان داد که افزایش مصرف فیبرهای غذایی محلول منجر به بهبود قابل توجهی در سطح قند خون شد. بعلاوه، فیبر به سوخت باکتری های خوب روده کمک می کند، که می تواند بر سلامت دستگاه گوارش و سلامت شما تأثیر مثبت بگذارد.

6. پشتیبانی از چشم انداز سلامت

خرمالو مقدار زیادی ویتامین A و آنتی اکسیدان های مهم برای سلامت چشم فراهم می کند. در حقیقت ، یک خرمالو 55٪ از مقدار توصیه شده ویتامین A را تأمین می کند. ویتامین A از عملکرد غشای ملتحمه و قرنیه پشتیبانی می کند. همچنین، این یک جزء اساسی رودوپسین است، یک پروتئین لازم برای بینایی طبیعی. خرمالو همچنین حاوی لوتئین و زاگزانتین است که آنتی اکسیدان های کاروتنوئید هستند و باعث تقویت بینایی می شوند. این مواد در سطوح بالا در شبکیه دیده می شوند ، یک لایه حساس به نور در پشت چشم. رژیم های غذایی غنی از لوتئین و زاگزانتین ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری های چشمی را کاهش دهد، از جمله دژنراسیون ماکولای وابسته به سن، بیماری که بر شبکیه چشم تأثیر می گذارد و می تواند باعث کاهش بینایی شود. در حقیقت ، یک مطالعه بر روی بیش از 100000 نفر نشان داد که کسانی که بیشترین میزان لوتئین و زئاکسانتین را مصرف کردند 40٪ کمتر از کسانی که کمترین مقدار را مصرف کردند خطر ابتلا به انحطاط ماکولای وابسته به سن را داشتند.

7. خوشمزه و آسان برای اضافه کردن به رژیم غذایی

در اینجا برای افزودن خواص خرمالو به رژیم غذایی چند روش آورده شده است :

  • خرمالو را روی سالاد برش بزنید تا یک طعم اضافه شود.
  • ماست صبحگاهی یا بلغور جو دوسر خود را با خرمالوی تازه یا پخته شده بپوشانید تا شیرینی طبیعی شکوفا شود.
  • خرمالو را در فر بپزید و برای یک دسر خوش طعم و سالم با عسل میل کنید.
  • خرمالو خشک یا تازه را در مخلوط مافین، نان یا کیک مخلوط کنید.
  • برای تهیه یک سالاد میوه ای خوشمزه با توت و مرکبات ترکیب کنید.
  • خرمالو را پخته و همراه با پنیر بری پخته شده برای پیش غذای خوشمزه سرو کنید.
  • خرمالو را با مرغ یا گوشت بپزید تا ترکیبی از عطر و طعم بی نظیر باشد.
  • خرمالو یخ زده را برای تهیه مواد مغذی اضافی در دستور تهیه اسموتی مورد علاقه خود بریزید.
  • خرمالو را در فر خشک کنید تا نوارهای میوه طبیعی درست کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *