تاریخ:دی 28, 1399

خواص ویتامین e : نوعی آنتی اکسیدان و یک ویتامین محلول در چربی

خواص ویتامین e

خواص ویتامین e

ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است. این ماده غذایی در بسیاری از غذاها از جمله روغن های گیاهی، غلات، گوشت، مرغ، تخم مرغ، میوه ها، سبزیجات و روغن جوانه گندم یافت می شود. همچنین به صورت مکمل نیز موجود است. ویتامین E برای درمان کمبود ویتامین E، که نادر است، استفاده می شود، اما می تواند در افرادی با اختلالات ژنتیکی خاص و در نوزادان نارس بسیار کم وزن رخ دهد. ویتامین E همچنین برای بسیاری از موارد دیگر استفاده می شود، اما هیچ شواهد علمی خوبی برای حمایت از این موارد دیگر وجود ندارد. انجمن قلب آمریکا توصیه می کند آنتی اکسیدان ها از جمله ویتامین E را با استفاده از یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از میوه ها، سبزیجات و غلات کامل به جای مکمل ها دریافت کنید تا زمانی که اطلاعات بیشتری در مورد خطرات و مزایای مصرف مکمل ها بدست آورید. برای آشنایی با خواص ویتامین e با مارس نیوز همراه باشید.

آنتی اکسیدان

ویتامین E یک آنتی اکسیدان است. این ممکن است به محافظت از سلولهای شما در برابر آسیب کمک کند. این ماده مغذی ضروری به طور طبیعی در بسیاری از غذاها وجود دارد. همچنین به عنوان مکمل غذایی در دسترس است. بعضی اوقات، در غذاهای فرآوری شده است. ویتامین E محلول در چربی است. این بدان معنی است که بدن شما آن را ذخیره کرده و در صورت لزوم از آن استفاده می کند.

اصطلاح “ویتامین E” هشت ترکیب مختلف را توصیف می کند. آلفا توکوفرول (Alpha-tocopherol) فعال ترین در انسان است.

عمر سلول بیشتر

احتمالاً دوچرخه یا ماشین زنگ زده دیده اید. وقتی سلولها در معرض مولکولهایی به نام رادیکالهای آزاد قرار می گیرند، روند مشابه اکسیداسیون و پیری تسریع شده در بدن شما اتفاق می افتد. رادیکال های آزاد سلول های سالم را ضعیف و تجزیه می کنند. این مولکول ها ممکن است در بیماری های قلبی و سرطان نیز نقش داشته باشند.

رادیکال های آزاد در نتیجه فرآیندهای طبیعی بدن تشکیل می شوند. آنها آسیب می رسانند که عمر سلول های شما را کوتاه می کند. به گفته موسسه ملی بهداشت (NIH) ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است که ممکن است به کاهش آسیب رادیکال های آزاد کمک کند و روند پیری سلول های شما را کند کند.

تحقیقات بیشتر

محققان استفاده از ویتامین E را به عنوان درمان انواع بیماری های دژنراتیو بررسی کرده اند، از جمله :

  • سخت شدن سرخرگها
  • فشار خون بالا
  • بیماری قلبی
  • سرطان

به گفته Mayo Clinic، مطالعات تاکنون نتوانسته اند کاهش این شرایط را نشان دهند.

محافظت اضافی

از جمله خواص ویتامین e این است که ممکن است به افرادی که از عوامل خطر بیشتری در محیط زیست یا سبک زندگی دارند کمک کند. رادیکال های آزاد افزایش می یابند با :

  • سیگار کشیدن
  • قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا
  • قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش در برابر نور خورشید

ویتامین E ممکن است به ترمیم سلول های آسیب دیده کمک کند. مصرف بیش از حد ویتامین E در رژیم غذایی منظم دشوار است. تهیه ویتامین E از منابع غذایی نه خطرناک است و نه مضر.

مکمل ها : زیاده روی نکنید

در حالی که مصرف بیش از حد ویتامین E مبتنی بر غذا بعید است، NIH گزارش می دهد که مصرف دوزهای بالای این ویتامین به صورت مکمل می تواند عوارض جانبی جدی ایجاد کند. یک عارضه جانبی جدی افزایش خطر سکته مغزی خونریزی دهنده است.

اگر از مکمل های مصنوعی استفاده می کنید، دوزها نباید بیش از 1000 واحد بین المللی در روز باشد. مقدار توصیه شده روزانه (RDA) برای سنین 14 سال به بالا 15 میلی گرم است.

برچسب

دو نوع ویتامین E موجود به عنوان مکمل فرم طبیعی است که d-alpha-tocopherol و فرم مصنوعی است که dl-alpha-tocopherol است. شکل طبیعی از نظر بیولوژیکی کمی فعال تر است. به همین دلیل، مقدار توصیه شده روزانه 22.4 واحد بین المللی است. RDA فرم مصنوعی 33.3 واحد بین المللی است.

برای تعیین نوع فرم ویتامین E، برچسب را بررسی کنید. اطلاعات روی برچسب به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که دوز مناسب را دریافت می کنید.

راه های دریافت ویتامین E

غذاهای زیر منابع خوبی از ویتامین E هستند :

  • دانه آفتابگردان بوداده خشک، 28 گرم، که 7.4 میلی گرم ویتامین E را تأمین می کند
  • فندق بو داده خشک، 28 گرم، که 4.3 میلی گرم ویتامین E تأمین می کند
  • بادام زمینی تفت داده شده خشک، 28 گرم، که 2.2 میلی گرم ویتامین E را تأمین می کند
  • بادام برشته شده خشک، 28 گرم، که 6.8 میلی گرم ویتامین E فراهم می کند
  • اسفناج ، آب پز، 1/2 فنجان، که 1.9 میلی گرم ویتامین E را تأمین می کند
  • کلم بروکلی، خرد شده و جوشانده، 1/2 فنجان، که 1.2 میلی گرم ویتامین E را تأمین می کند
  • کیوی، 1 عدد متوسط که 1.1 میلی گرم ویتامین E را تأمین می کند
  • انبه ، قطعه قطعه شده، 1/2 فنجان، که 0.7 میلی گرم ویتامین E را تأمین می کند
  • گوجه فرنگی، خام، 1 عدد متوسط، که 0.7 میلی گرم ویتامین E را تأمین می کند
ویتامین E اضافی

یک راه آسان برای دریافت ویتامین E کافی در رژیم غذایی خود افزودن یک قاشق غذاخوری روغن جوانه گندم به یک غذاست. روش دیگر، شما می توانید دانه های آفتابگردان را به عنوان میان وعده میل کنید. با این کار بیش از 20 میلی گرم ویتامین E تأمین می شود که بیش از کل نیاز روز است. یک سالاد کلم پیچ یا اسفناج درست کنید و مقداری فندق بریزید تا ویتامین E تقویت شود. خلاقیت به شما کمک می کند از فواید ویتامین E در رژیم غذایی خود بهره مند شوید.

ویتامین E یک ویتامین ضروری است که بسیاری از نقش های مهم را در بدن شما بازی می کند. با این حال، مانند بسیاری از ویتامین ها ، دریافت بیش از حد آن نیز می تواند منجر به عوارض سلامتی شود. سمیت ویتامین E زمانی است که مقدار بیش از حد ویتامین E در بدن شما جمع شده و باعث عوارض سلامتی شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *