تاریخ:مرداد 17, 1399

درمان آکنه – آیا می توانید آکنه ها را با رژیم غذایی درمان کنید؟

درمان آکنه – آیا با این امید که باعث بهبود چهره شما شود، سعی کرده اید مواد خاصی را به رژیم غذایی خود اضافه کرده یا از آن حذف کنید؟ وقتی نوبت به رژیم و آکنه می رسد، اسطوره های زیادی در مورد آنچه شما باید انجام دهید وجود دارد. اما آیا غذاهایی که می خورید واقعاً در شیوع آکنه مؤثر است؟ ما از یک متخصص پرسیدیم …

درمان آکنه

دکتر Anjali Mahto، متخصص پوست و مو می گوید : “این موضوعی است که هر روز در کلینیک هایم با آن روبرو می شوم. بسیاری از افراد برای کنترل بیماری پوستی سعی در دستکاری رژیم غذایی خود دارند. بعضی اوقات بیماران به توصیه دوستان و خانواده های خوب این کار را انجام می دهند، گاهی به دلیل اطلاعات ضعیف موجود در رسانه های اجتماعی یا اینترنت.”

تفاوت بین لک دار بودن و داشتن آکنه

دکتر ماتو توضیح می دهد، آکنه کلمه پزشکی برای “لکه ها” است – تفاوت واقعی بین شرایط وجود ندارد، اما آکنه برچسبی است که متخصصان پوست برای توصیف وضعیت پوست از آن استفاده می کنند. با این وجود انواع مختلفی از ضایعات آکنه وجود دارد، از جمله کومدون ، پاپول ، پاستول ، ندول و کیست.

کومدون ها از یک فولیکول موی گسترده تر تشکیل شده اند که می تواند با کراتین ، روغن و باکتری ها پر شود. آنها ممکن است باز باشند (سرسیاه) یا بسته (سرسفید).آنها غالباً به صورت برجستگی های کوچک روی سطح پوست ظاهر می شوند و معمولاً در پیشانی یا چانه یافت می شوند.

پاپول ها برجستگی های قرمز کوچکی هستند که معمولاً اندازه آنها کمتر از نیم سانتی متر است. وقتی پاپول ها دارای یک مرکز زرد یا سفید هستند که حاوی چرک است، آنها بعداً به عنوان پاستول توصیف می شوند.

ندول و کیست انواع شدیدتر آکنه هستند. آنها تمایل به عمیق و دردناک بودن دارند و اغلب بیش از یک سانتی متر اندازه گیری می شوند. آنها معمولاً هفته ها به جای چند روز به طول می انجامند و ممکن است منجر به زخم شدن پوست شود. آکنه کیستیک برخلاف آکنه های ندولار، تمایل به لمس نرم تر دارند زیرا حاوی چرک است. ندولار احساس سخت زیر سطح پوست است.

کومدون ها ضایعه اصلی آکنه هستند که از آن انواع دیگر ممکن است توسعه یابند. ممکن است یک نفر انواع مختلف آکنه داشته باشد، به عنوان مثال ترکیبی از کومدون، پاپول و ندول، به خصوص وقتی آکنه پیشرفت می کند یا شدیدتر می شود.

آیا مواد غذایی چرب می تواند باعث آکنه شود؟

یک تصور غلط رایج وجود دارد مبنی بر اینکه غذاهای چرب می توانند عامل یا محرک آکنه باشند. گفته می شود، غذاهایی با شاخص قند بالا، یا رژیم های غذایی حاوی قند تصفیه شده، طبق شواهد علمی نوظهور ممکن است باعث آکنه شوند. این غذاها هنوز هم می توانند بخشی از یک رژیم غذایی سالم و کامل باشند، اما باید در حد اعتدال مصرف شود.

آیا لبنیات می تواند باعث آکنه شود؟

برای یک گروه کوچک و انتخابی از افراد، حذف لبنیات می تواند برای آکنه مفید باشد. مطالعات بالینی نشان می دهد که به نظر می رسد لبنیات کم چربی بیشتر از پر چربی مشکل ایجاد می کند، اما دلایل آن مشخص نیست. به روایتی، افرادی که مکمل های پروتئین مبتنی بر آب پنیر را حذف کرده اند در درمان آکنه آنها تأثیر مثبت داشته است.

بنابراین ممکن است لبنیات در این گروه کوچک و انتخابی نقش داشته باشد. مشکلی که ما داریم این است که آنها چه افرادی هستند و تشخیص اینکه “لبنیات” یک گروه بزرگ از موادغذایی است – به عنوان مثال شیر ممکن است همان تأثیر ماست یا پنیر را نداشته باشد. هنوز چیزهای زیادی مشخص نیست.

آیا “غذاهای بد” وجود دارند که باعث ایجاد لکه ها و آکنه می شوند؟

این باعث دو نگرانی می شود. می دانیم که آکنه اغلب با هورمون ها و ژنتیک کاهش می یابد – عواملی که اکثراً خارج از کنترل ما هستند. گفتن این جمله به دیگران که شما دارید “غذای بد” می خورید که باعث آکنه می شود، تقصیر را به گردن فرد می اندازد و در مورد انتخاب رژیم غذایی آنها احساس شرم ایجاد می کند. غالباً مصرف مواد غذایی ربطی به آكنه ندارد.

ثانیاً، این باعث می شود بسیاری از مردم غذاهای خود را از رژیم غذایی خود قطع کنند، در نتیجه از ترس تشدید بیماری پوستی، الگوی خوردن مختل می شود.

ذاتاً غذای “خوب” یا “بد” وجود ندارد. رژیم غذایی بیشتر در مورد غذا خوردن به طور مداوم و سالم در طول زندگی شخص است. اعتدال مهم است.

در عمل، الگوهای موفقیت خروجی های منفی داشته اند – این احتمالاً به این دلیل است كه كسانی كه این كار را انجام می دهند به دنبال توصیه های وابسته به ناخوشی های پوستی نیستند.

با این حال، برای اکثریت قریب به اتفاق افراد مبتلا به آکنه، دستکاری رژیم غذایی به احتمال زیاد اثر نسبتاً ناچیزی در درمان آکنه دارد. آکنه تا حد زیادی به هورمون ها و ژنتیک های فرد وابسته است. من موارد بسیاری از افراد، به ویژه زنان جوان را دیده ام، که تعداد زیادی از گروه های غذایی از جمله لبنیات، شکر و گلوتن را برای بهبود آکنه قطع کرده اند، و دچار ارتورکسیا یا اختلال در خوردن غذا شده اند، که بسیار نگران کننده است.

گفته می شود غذا و مواد مغذی به کاهش آکنه کمک می کند

گفته می شود پروبیوتیک ها، آنتی اکسیدان ها، اسیدهای چرب امگا 3، روی و ویتامین های A و E به کمک به پوست های مستعد آکنه / لکه دار ارتباط دارند. اما آیا علم از این ادعا پشتیبانی می کند؟

داده ها برای همه این موارد محدود است و از مشاهدات کوچک با شرکت کنندگان نسبتاً کمی برخوردار است، اغلب با روش شناسی ضعیف یا طرح آزمایشی و تجزیه و تحلیل آماری. بنابراین به طور قطعی دشوار است که بگوییم که آیا مکمل هر یک از موارد فوق فایده ای برای آکنه خواهد داشت. تحمل دوز مکمل های پیشنهادی ممکن است دشوار باشد. به عنوان مثال در صورت مصرف بیش از حد سولفات روی می تواند عوارض جانبی دستگاه گوارش ایجاد کند.

ویتامین A در دوزهای بالا از قبل در درمان آکنه به شکل ایزوترتینوئین (Roaccutane) استفاده می شود. توصیه من این است که درباره مصرف مکمل های بدون نسخه احتیاط کنید زیرا شواهد محدود است، و در نتیجه هزینه های غیرضروری و عوارض جانبی احتمالی ایجاد می شود. بهتر است با پزشک معالج خود یا مشاور پوست و مو در مورد درمان های تلاش شده، آزمایش شده و معتبر که با پروفایل های شناخته شده ایمنی ارائه می شوند مشورت کنید. اگر قصد بارداری دارید ، باردار هستید ، شیر می دهید و داروهای تجویز شده دیگری را مصرف می کنید ، ابتدا با پزشک مشورت کنید.

اگر نگران آکنه هستید …

هیچ کس به دلیل آکنه مجبور نیست احساس بدبختی یا خودآگاهی کند. نگرانی در مورد پوست شما غرور و خودبینی نیست – و آکنه یک مشکل زیبایی یا آرایشی نیست، این یک مشکل پزشکی با درمان های پزشکی است. لطفا در سکوت رنج نبرید و به صرف ثروت در محصولات زیبایی یا مکمل های زیبایی متصل نشوید.

از پزشک عمومی یا یک متخصص پوست متخصص کمک بگیرید، که  نوع و شدت آکنه شما را تشخیص می دهد و برنامه ای را برای شما اختصاص می دهد. می دانیم که آکنه مربوط به اضطراب ، افسردگی، اعتماد به نفس پایین و تصویر بد بدن است و در یک سناریوی ایده آل دوست داریم شما را قبل از ایجاد زخم جسمی یا روانی به دلیل آن درمان کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *