تاریخ:دی 29, 1399

درمان باد شکم : هر آنچه در مورد باد شکم باید بدانید

درمان باد شکم

درمان باد شکم

معمولاً به عنوان عبور باد یا داشتن گاز شناخته می شود، flatulence یک اصطلاح پزشکی برای آزاد سازی گاز از سیستم هضم از طریق مقعد است. وقتی گاز در داخل دستگاه گوارش جمع می شود اتفاق می افتد و یک روند طبیعی است. باد شکم به دو روش اصلی جمع می شود. بلعیدن هوا هنگام غذا خوردن یا نوشیدن باعث جمع شدن اکسیژن و ازت در دستگاه گوارش می شود. دوم، هنگام هضم غذا، گازهای گوارشی مانند هیدروژن، متان، و دی اکسید کربن جمع می شوند. هر دو روش می تواند باعث باد شکم شود. برای آشنایی با روش های درمان باد شکم با مارس نیوز همراه باشید.

علت باد شکم و نفخ زیاد

باد شکم بسیار شایع است. همه ما در سیستم گوارش خود گاز جمع می کنیم. اکثر مردم روزانه حدود 10 بار گاز عبور می دهند. اگر به طور منظم باد را بیشتر از این عبور می دهید، ممکن است نفخ بیش از حد داشته باشید که دلایل زیادی دارد.

1. بلع هوا

بلعیدن هوا در طول روز، به طور معمول در هنگام خوردن و آشامیدن، طبیعی است. معمولاً، فقط مقدار کمی هوا را قورت می دهید. اگر مرتباً هوای بیشتری می بلعید، ممکن است متوجه شوید که نفخ شکم بیش از حد دارید. همچنین ممکن است باعث آروغ زدن شود.

دلایلی که ممکن است بیش از حد معمول هوا را ببلعید عبارتند از :

  • آدامس
  • سیگار کشیدن
  • مکیدن اشیایی مانند بالای قلم
  • نوشیدن نوشیدنی های گازدار
  • غذا خوردن خیلی سریع

2. انتخاب های رژیم غذایی

گزینه های غذایی شما می تواند منجر به نفخ بیش از حد شود. برخی از غذاهایی که باعث افزایش گاز می شوند عبارتند از :

  • لوبیا
  • کلم
  • کلم بروکلی
  • کشمش
  • عدس
  • آلو خشک
  • سیب
  • غذاهای سرشار از فروکتوز یا سوربیتول، مانند آب میوه ها

هضم این مواد غذایی ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد و منجر به بوی نامطبوع همراه با نفخ شکم شود. همچنین برخی از غذاهایی که بدن نمی تواند به طور کامل جذب کند. این بدان معنی است که آنها از روده به روده بزرگ منتقل می شوند بدون اینکه ابتدا هضم کامل شوند.

روده بزرگ حاوی مقدار زیادی باکتری است که سپس مواد غذایی را تجزیه می کند و در نتیجه گازها آزاد می شود. تجمع این گاز باعث باد شکم می شود.

علل و عوارض نفخ بیش از حد

اگر رژیم شما حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات یا قند نیست و هوای بیش از حد را نمی بلعید، نفخ بیش از حد شما ممکن است به دلیل یک بیماری باشد.

شرایط بالقوه زمینه ساز نفخ شکمی از شرایط موقتی تا مشکلات گوارشی است. برخی از این شرایط عبارتند از :

  • یبوست
  • ورم معده و روده
  • عدم تحمل غذایی ، مانند عدم تحمل لاکتوز
  • سندرم روده تحریک پذیر (IBS)
  • بیماری کرون
  • بیماری سلیاک
  • دیابت
  • اختلالات اشتها
  • کولیت زخمی
  • سندرم دامپینگ
  • بیماری ریفلاکس معده (GERD)
  • پانکراتیت خود ایمنی
  • زخم معده
درمان باد شکم در خانه

بسته به علت مشکل، روش های مختلفی برای درمان نفخ شکم وجود دارد. برای درمان نفخ شکم در خانه ، موارد زیر را امتحان کنید :

  • مراقب رژیم غذایی خود باشید.
    اگر حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات است که هضم آن دشوار است، سعی کنید آنها را جایگزین کنید. کربوهیدرات هایی که هضم راحت تری دارند ، مانند سیب زمینی، برنج و موز، جایگزین های خوبی هستند.
  • یک یادداشت غذایی داشته باشید.
    این به شما کمک می کند عوامل محرک را شناسایی کنید. بعد از شناسایی برخی غذاها که باعث نفخ بیش از حد شما می شوند، می توانید یاد بگیرید که از آنها اجتناب کنید یا کمتر از آنها بخورید.
  • کمتر بخورید.
    سعی کنید روزانه حدود پنج تا شش وعده غذایی کوچک بخورید تا سه وعده غذای بزرگتر برای کمک به روند هضم غذا بخورید.
  • درست بجوید.
    از انجام هر کاری که باعث افزایش میزان بلعیدن هوا می شود خودداری کنید. این شامل اطمینان از درست جویدن غذا و جلوگیری از جویدن آدامس یا سیگار کشیدن است.
  • ورزش.
    برخی افراد دریافتند که ورزش به تقویت هضم کمک می کند و می تواند از نفخ شکم جلوگیری کند.
  • داروهای بدون نسخه را امتحان کنید.
    اینها شامل قرص های ذغالی هستند که از طریق سیستم گوارش، آنتی اسیدها و مکمل های غذایی مانند آلفا گالاکتوزیداز (Beano) گاز جذب می کنند. لازم به ذکر است که این داروها فقط به طور موقت تسکین می دهند.
چه موقع برای باد شکم به پزشک مراجعه کنیم

اگر نفخ شکم غیر قابل توضیح دارید، یا اگر علائم زیر را همراه با نفخ شکم دارید، شما باید به دکتر خود مراجعه کنید :

  • شکم متورم
  • درد شکم
  • گازی مداوم و شدید است
  • استفراغ
  • اسهال
  • یبوست
  • لاغری ناخواسته
  • سوزش سردل
  • خون در مدفوع
پیشگیری از باد شکم

برخی از غذاهایی که احتمالاً ایجاد گاز کمتر می کنند عبارتند از :

  • گوشت، مرغ و ماهی
  • تخم مرغ
  • سبزیجاتی مانند کاهو، گوجه فرنگی، کدو سبز و بامیه
  • میوه هایی مانند طالبی، انگور، توت، گیلاس، آووکادو و زیتون
  • کربوهیدرات هایی مانند نان بدون گلوتن، نان برنج و برنج

از آنجا که همه ما به برخی غذاها واکنش متفاوتی نشان می دهیم، برای جلوگیری از نفخ شکم گاهی به تغییر رژیم نیاز است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *