تاریخ:بهمن 9, 1399

درمان وسواس فکری : الگویی از افکار و ترسهای ناخواسته (OCD)

درمان وسواس فکری

درمان وسواس فکری

اختلال وسواس فکری عملی (OCD) الگویی از افکار و ترسهای ناخواسته (وسواس) را نشان می دهد که شما را به انجام رفتارهای تکراری (اجبارها) سوق می دهد. این وسواس ها و اجبارها در فعالیت های روزمره اختلال ایجاد می کنند و باعث پریشانی قابل توجه می شوند. برای آشنایی با روش های درمان وسواس فکری عملی با مارس نیوز همراه باشید.

ممکن است سعی کنید وسواس خود را نادیده بگیرید یا آن را متوقف کنید، اما این فقط پریشانی و اضطراب شما را افزایش می دهد. در نهایت، شما احساس می کنید که مجبور به انجام کارهای اجباری هستید تا سعی کنید استرس خود را کاهش دهید. علیرغم تلاش برای نادیده گرفتن یا خلاص شدن از شر افکار یا اصرارهای آزار دهنده، آنها دوباره برمی گردند. این امر منجر به رفتار تشریفاتی بیشتری می شود – چرخه معیوب OCD.

OCD اغلب حول موضوعات خاصی تمرکز می کند – به عنوان مثال ، ترس بیش از حد از آلوده شدن به میکروب ها. برای کاهش ترس از آلودگی، شما ممکن است به اجبار دستان خود را بشویید تا دردناک و لکه دار شوند. اگر OCD دارید، شما ممکن است از این وضعیت شرمنده و خجالت زده باشید ، اما درمان می تواند مؤثر باشد.

علائم

وسواس معمولاً هم شامل وسواس است و هم به اجبار. اما داشتن تنها علائم وسواس یا فقط علائم اجبار نیز ممکن است. شما ممکن است متوجه شوید که وسواس و اجبارهای شما بیش از حد یا غیر منطقی است،اما آنها زمان زیادی را اشغال می کنند و در کارهای روزمره و اجتماعی، مدرسه یا کار شما اختلال ایجاد می کنند.

علائم وسواس

وسواس OCD، اصرارها یا تصاویر تکراری، مداوم و ناخواسته است که مزاحم هستند و باعث پریشانی یا اضطراب می شوند. ممکن است سعی کنید با انجام یک رفتار اجباری یا آیین، آنها را نادیده بگیرید یا از شر آنها خلاص شوید. این وسواس ها معمولاً هنگامی که می خواهید به چیزهای دیگری فکر کنید یا انجام دهید، به آنها سر می زند.

وسواس ها غالباً دارای مضامینی هستند مانند :

  • ترس از سرایت بیماری یا آلودگی
  • در تحمل عدم قطعیت شک و مشکل دارید
  • نیاز به چیزهای منظم و متقارن
  • افکار پرخاشگرانه یا وحشتناک در مورد از دست دادن کنترل و صدمه زدن به خود یا دیگران
  • افکار ناخواسته، از جمله پرخاشگری، یا موضوعات جنسی یا مذهبی

نمونه هایی از علائم و نشانه های وسواس عبارتند از :

  • ترس از آلوده شدن با لمس اشیایی که دیگران لمس کرده اند
  • شک دارید که در را قفل کرده اید یا اجاق گاز را خاموش کرده اید
  • استرس شدید وقتی که اشیا مرتب نیستند یا رو به رو نیستند
  • تصاویر رانندگی با اتومبیل شما در میان جمعیتی از مردم
  • افکار در مورد فریاد فحاشی یا رفتار نامناسب در جمع
  • تصاویر جنسی ناخوشایند
  • اجتناب از موقعیت هایی که می تواند باعث وسواس شود، مانند دست دادن
علائم اجبار

اجبارهای OCD رفتارهای تکراری هستند که احساس می کنید مجبور به انجام آنها هستید. این رفتارهای تکراری یا اعمال ذهنی به منظور کاهش اضطراب مربوط به وسواس شما یا جلوگیری از اتفاق بدی است. با این حال، درگیر شدن در اجبارها هیچ لذتی ندارد و فقط می تواند موقتاً از اضطراب خلاص شود.

ممکن است قوانینی یا تشریفاتی را برای پیروی از آن تنظیم کنید که هنگام کنترل افکار وسواسی به شما در کنترل اضطراب کمک می کند. این اجبارها بیش از حد است و اغلب واقع بینانه به مشکلی که قصد رفع آن دارند مربوط نمی شود.

مانند وسواس، اجبارها معمولاً مضامینی دارند، مانند :

  • شستشو و نظافت
  • چک کردن
  • شمارش
  • نظم و ترتیب
  • پیروی از یک روال سختگیرانه
  • خواستار اطمینان

نمونه هایی از علائم و نشانه های اجباری عبارتند از :

  • شستن دست تا زمانی که پوست شما جریحه دار شود
  • برای اطمینان از قفل بودن درها به طور مکرر بررسی می کنید
  • اجاق را بارها و بارها چک کنید تا مطمئن شوید خاموش است
  • شمارش در الگوهای خاص
  • بی صدا تکرار یک دعا، کلمه یا عبارت
  • چیدن کنسروهای خود را به روشی مشابه انجام دهید
شدت متفاوت است

OCD معمولاً در سالهای نوجوانی یا جوانی شروع می شود، اما ممکن است از کودکی شروع شود. علائم معمولاً به تدریج شروع می شوند و شدت آن در طول زندگی متفاوت است. انواع وسواس و اجبارهایی که تجربه می کنید نیز می توانند با گذشت زمان تغییر کنند. علائم به طور کلی وقتی استرس بیشتری را تجربه می کنید، بدتر می شوند. OCD که معمولاً به عنوان یک اختلال مادام العمر در نظر گرفته می شود، می تواند علائم خفیف تا متوسط داشته باشد یا آنقدر شدید و زمان بر باشد که از کار افتاده شود.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

بین کمال گرا بودن – مثلاً کسی که به نتایج یا عملکرد بی عیب و نقصی نیاز دارد – و داشتن اختلال وسواس فکری تفاوت وجود دارد. افکار OCD به سادگی نگرانی بیش از حد در مورد مشکلات واقعی زندگی شما نیست یا دوست دارید که چیزها را به روشی خاص تمیز یا مرتب کنید. اگر وسواس و اجبارهای شما بر کیفیت زندگی شما تأثیر می گذارد، به پزشک یا متخصص بهداشت روان مراجعه کنید.

علل وسواس فکری

علت اختلال وسواس کاملاً شناخته نشده است. نظریه های اصلی عبارتند از :

  • زیست شناسی. OCD ممکن است نتیجه تغییراتی در شیمی طبیعی بدن یا عملکردهای مغزی بدن شما باشد.
  • ژنتیک. OCD ممکن است دارای یک جز genetic ژنتیکی باشد ، اما هنوز ژن های مشخصی شناسایی نشده اند.
  • یادگیری. ترس وسواسی و رفتارهای اجباری را می توان از تماشای اعضای خانواده یاد گرفت یا به مرور مرور کرد.
عوامل خطر

عواملی که ممکن است خطر ایجاد یا تحریک اختلال وسواس فکری عملی را افزایش دهند عبارتند از :

  • سابقه خانوادگی. داشتن والدین یا سایر اعضای خانواده مبتلا به این اختلال می تواند خطر ابتلا به OCD را افزایش دهد.
  • وقایع استرس زای زندگی. اگر اتفاقات آسیب زا یا استرس زا را تجربه کرده باشید، خطر شما افزایش می یابد. این واکنش ممکن است بنا به دلایلی باعث ایجاد افکار سرزده، تشریفات و پریشانی عاطفی ویژگی OCD شود.
  • سایر اختلالات بهداشت روان. OCD ممکن است به سایر اختلالات بهداشت روان، مانند اختلالات اضطرابی، افسردگی، سوء مصرف مواد یا اختلالات تیک مرتبط باشد.
عوارض وسواس فکری

مشکلات ناشی از وسواس ممکن است از جمله موارد دیگر باشد :

  • وقت بیش از حد صرف انجام رفتارهای آیینی
  • مسائل بهداشتی، مانند درماتیت تماسی ناشی از شستن مکرر دست ها
  • مشکل حضور در کار، مدرسه یا فعالیت های اجتماعی
  • روابط پریشان
  • به طور کلی کیفیت پایین زندگی
  • افکار و رفتار خودکشی
روش های پیشگیری از وسواس فکری

جلوگیری هیچ راهی مطمئن برای جلوگیری از وسواس وجود ندارد. با این حال، درمان وسواس فکری در اسرع وقت ممکن است از بدتر شدن اختلال وسواس و اختلال در فعالیت ها و برنامه روزمره شما جلوگیری کند.

درمان وسواس فکری

درمان وسواس فکری عملی ممکن است منجر به معالجه نشود، اما می تواند به کنترل علائم کمک کند تا بر زندگی روزمره شما حاکم نباشد. بسته به شدت OCD، برخی از افراد ممکن است به درمان طولانی مدت، مداوم یا شدیدتر نیاز داشته باشند.

دو درمان اصلی برای OCD روان درمانی و داروها است. اغلب اوقات، درمان با ترکیبی از اینها بیشترین تأثیر را دارد.

1. روان درمانی

درمان رفتاری شناختی (CBT)، نوعی روان درمانی، برای بسیاری از افراد مبتلا به OCD مؤثر است. قرار گرفتن در معرض و پیشگیری از پاسخ (ERP)، یکی از مؤلفه های CBT درمانی، شامل قرار گرفتن تدریجی شما در معرض یک شیء ترسناک یا وسواس مانند کثیفی و یادگیری روش هایی برای مقاومت در برابر تمایل به انجام تشریفات اجباری است. ERP به تلاش و تمرین نیاز دارد ، اما هنگامی که مدیریت وسواس و اجبار خود را یاد بگیرید ممکن است از کیفیت زندگی بهتری برخوردار شوید.

2. داروها

برخی از داروهای روانپزشکی می توانند به کنترل و درمان وسواس فکری و اجبارهای OCD کمک کنند. معمولاً ابتدا داروهای ضد افسردگی امتحان می شوند. داروهای ضد افسردگی مورد تایید سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای درمان OCD شامل موارد زیر است :

  • کلومیپرامین (آنافرانیل) برای بزرگسالان و کودکان 10 سال به بالا
  • فلوکستین (Prozac) برای بزرگسالان و کودکان 7 سال به بالا
  • فلووکسامین برای بزرگسالان و کودکان 8 سال به بالا
  • پاروکستین (Paxil ، Pexeva) فقط برای بزرگسالان
  • سرترالین (Zoloft) برای بزرگسالان و کودکان 6 سال به بالا

با این حال، پزشک ممکن است داروهای ضد افسردگی و داروهای روانپزشکی دیگری را برای شما تجویز کند.

سایر روش های درمان وسواس فکری

بعضی اوقات، روان درمانی و داروها برای کنترل علائم OCD به اندازه کافی مؤثر نیستند. در موارد مقاوم در برابر درمان، گزینه های دیگری نیز ممکن است ارائه شود :

  • برنامه های درمانی سرپایی و مسکونی فشرده.
  • تحریک عمیق مغز (DBS).
  • تحریک مغناطیسی فراجمجمه‌ای (TMS).

اگر یکی از این روش ها را در نظر دارید، با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که همه مزایا و معایب و خطرات احتمالی سلامتی DBS و TMS را درک می کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *