تاریخ:بهمن 7, 1399

درمان گودی کمر : هر آنچه در مورد Hyperlordosis باید بدانید

درمان گودی کمر

درمان گودی کمر

ستون فقرات انسان به طور طبیعی منحنی است، اما منحنی بیش از حد می تواند مشکلاتی ایجاد کند. گودی کمر یا هایپرلوردوسیس (Hyperlordosis) زمانی است که منحنی داخلی ستون فقرات در کمر شما اغراق آمیز باشد. این حالت swayback یا saddleback نیز نامیده می شود. هایپرلوردوسیس می تواند در همه سنین رخ دهد، اما در کودکان نادر است. این یک حالت برگشت پذیر است. برای آگاهی از علائم، دلایل و چگونگی درمان گودی کمر به خواندن ادامه دهید.

علائم گودی کمر

اگر به هایپرلوردوسیس مبتلا هستید، منحنی اغراق آمیز ستون فقرات باعث می شود معده شما به جلو رانده شده و پایین شما به بیرون فشار داده شود. از کنار، منحنی داخلی ستون فقرات شما مانند حرف C قوسی به نظر می رسد. اگر به نمایه خود در یک آینه تمام قد نگاه کنید، می توانید C قوسی را ببینید.

ممکن است کمردرد یا گردن درد یا حرکت محدود داشته باشید. با این حال، شواهد محدودی وجود دارد که گودی کمر را به کمر درد مرتبط می کند. بیشتر گودی کمر خفیف است و کمر شما انعطاف پذیر است. اگر قوس پشت شما سفت است و هنگامی که به جلو خم می شوید از بین نمی رود، ممکن است یک مشکل جدی تر وجود داشته باشد.

علت گودی کمر

وضعیت بد بدن شایعترین علت هایپرلوردوسیس است. سایر عواملی که ممکن است نقش داشته باشند عبارتند از :

  • چاقی
  • پوشیدن کفش های پاشنه بلند برای مدت طولانی
  • آسیب نخاعیبیماری های عصبی عضلانی
  • راشیتیسم
  • نشستن یا ایستادن به مدت طولانی
  • عضلات اصلی ضعیف

برای زنان باردار، یک مطالعه در سال 2007 نشان داد که گودی کمر راهی است که ستون فقرات مادر برای سازگاری با وزن اضافی کودک تکامل یافته است.

می توانید وضعیت بدن خود را با یک آزمایش ساده بررسی کنید :

  • مستقیم روبروی دیوار بایستید. پاها را به اندازه عرض شانه از هم دور نگه دارید و پاشنه هایتان حدود 5 سانتیمتر از دیوار فاصله داشته باشد.
  • سر ، تیغه های شانه و پایین شما باید به دیوار برخورد کند. باید فضای کافی برای لغزش دست شما بین دیوار و کمی از پشت شما وجود داشته باشد.
  • با گودی کمر، بیش از یک دست فاصله بین دیوار و پشت شما وجود خواهد داشت.
چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

بیشتر موارد هایپرلوردوسیس نیاز به مراقبت های پزشکی خاصی ندارند. می توانید وضعیت خود را به تنهایی اصلاح کنید. برای کمک به حفظ وضعیت بدن، باید برخی از تمرینات و کشش های منظم را انجام دهید.

اگر درد دارید یا گودی کمر شما سفت و سخت است، برای تعیین علت به پزشک مراجعه کنید. بسته به تشخیص، پزشک ممکن است شما را به یک متخصص پشت یا یک فیزیوتراپیست ارجاع دهد. گاهی اوقات هیپرلوردوسیس می تواند نشانه عصب کشیده، از بین رفتن استخوان در ستون فقرات یا دیسک آسیب دیده باشد.

پزشک معاینه بدنی انجام می دهد. آنها از شما می پرسند که درد شما از چه زمانی شروع شده و چگونه بر فعالیتهای روزمره شما تأثیر گذاشته است. همچنین ممکن است پزشک از اشعه ایکس یا تصویربرداری دیگر از ستون فقرات شما برای کمک به تشخیص استفاده کند. همچنین ممکن است یک آزمایش عصبی و سایر آزمایشات داشته باشید.

درمان گودی کمر

برنامه درمانی شما به تشخیص پزشک بستگی دارد. در بیشتر موارد، درمان محافظه کارانه خواهد بود. در موارد نادر، ممکن است جراحی لازم باشد.

درمان محافظه کارانه ممکن است شامل موارد زیر باشد :

  • داروهای بدون نسخه برای درد ، مانند استامینوفن (تیلنول) ، ایبوپروفن (ادویل ، موترین) ، یا ناپروکسن (Aleve)
  • یک برنامه کاهش وزن
  • فیزیوتراپی

کودکان و نوجوانان مبتلا به گودی کمر  ممکن است نیاز به استفاده از بریس برای هدایت رشد ستون فقرات داشته باشند.

برای درمان گودی کمر  ورزش هایی را امتحان کنید

ممکن است پزشک شما را به یک متخصص طب فیزیکی ارجاع دهد. آنها همچنین ممکن است به شما مجموعه ای از تمرینات را بدهند که باید به تنهایی انجام دهید تا به وضعیت شما کمک کند.

بستگی به سن و سطح آمادگی جسمانی شما، انواع مختلفی از تمرینات و کشش ها برای انتخاب وجود دارد. یوگا و یوگای صندلی گزینه های خوبی هستند. نکته مهم این است که یک روتین ورزشی ایجاد کنید که بتوانید به آن پایبند باشید. همچنین باید از داشتن وضعیت بدنی هنگام نشستن، ایستادن یا انجام فعالیت ها آگاه باشید.

در اینجا چند تمرین ساده ایستادن وجود دارد که نیازی به تجهیزات ندارند :

  • شانه ها را به سمت جلو و بالا به سمت گوش های خود حرکت دهید و سپس به سمت عقب برگشته و به سمت عقب فشار دهید.
  • دست ها را در ارتفاع شانه در کناره ها بیرون آورده و به صورت دایره های کوچک بچرخانید.
  • ایستاده ، مثل اینکه روی صندلی نشسته اید ، چمباتمه بزنید.
  • ایستاده بلند ، یک دست خود را روی گوش خود قرار دهید. دست دیگر و بازو را صاف در کنار خود قرار دهید. در خلاف جهت گوش پوشیده شده خم شوید.
چشم انداز هایپرلوردوسیس

بیشتر نتیجه وضعیت بد وضعیتی است. هنگامی که وضعیت خود را اصلاح کردید، این شرایط باید خود به خود حل شود.

اولین قدم این است که از وضعیت قرارگیری بدن خود در طول روزانه عادی آگاه باشید. وقتی دانستید ایستادن و نشستن صحیح چه حسی دارد، آن را ادامه دهید. باید نتایج را بلافاصله مشاهده کنید، حتی اگر در ابتدا ناخوشایند به نظر برسد.

یک تمرین ورزشی و کششی ایجاد کنید که روزانه انجام می دهید. اگر از میزان فعالیت مناسب خود مطمئن نیستید، با پزشک خود مشورت کنید.

برای خود یادآوری کنید که مستقیم بنشینید یا بایستید. از دوستان و خانواده خود بخواهید تا به شما بگویند وقتی آنها شما را در حال خم شدن یا خم شدن در مقابل کامپیوتر می بینند.

وضعیت خوب تا زمانی که خودکار نشود، هوشیاری را می طلبد.

پیشگیری از گودی کمر

شما اغلب می توانید با تمرین استقرار صحیح از هیپرلوردوسیس جلوگیری کنید. صاف نگه داشتن ستون فقرات از استرس در گردن، باسن و پاها جلوگیری می کند که می تواند در اواخر زندگی منجر به مشکل شود. در اینجا چند نکته دیگر برای کمک به جلوگیری از این بیماری وجود دارد :

  • اگر نگران مدیریت وزن هستید، یک برنامه کاهش وزن را شروع کنید.
  • اگر در طول روز زیاد می نشینید، کمی استراحت کنید تا از جای خود بلند شوید و کشیده شوید.
  • اگر مجبور باشید مدت طولانی بایستید، به طور دوره ای وزن خود را از یک پا به پای دیگر یا از پاشنه خود به انگشتان پا منتقل کنید.
  • با پاهای صاف روی زمین بنشینید.
  • هنگام نشستن از یک بالش یا حوله رولی برای حمایت از کمرتان استفاده کنید.
  • کفش های راحت و پاشنه کوتاه بپوشید.
  • به یک برنامه تمرینی دلخواه خود پایبند باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *