تاریخ:بهمن 2, 1399

فواید سرکه سیب برای لاغری : آیا می تواند به کاهش وزن شما کمک کند؟

فواید سرکه سیب

فواید سرکه سیب

سرکه سیب هزاران سال است که به عنوان مقوی سلامتی استفاده می شود. تحقیقات نشان می دهد که فواید زیادی برای سلامتی دارد، مانند کاهش سطح قند خون. اما آیا افزودن سرکه سیب به رژیم غذایی نیز می تواند به کاهش وزن کمک کند؟ در این مطلب مارس نیوز به تحقیق در مورد فواید سرکه سیب برای کاهش وزن می پردازد. همچنین نکاتی در مورد ترکیب سرکه سیب در رژیم غذایی شما ارائه می دهد.

سرکه سیب چیست؟

سرکه سیب در یک فرآیند تخمیر دو مرحله ای ساخته می شود. ابتدا سیب ها را خرد یا رنده کرده و با مخمر ترکیب می کنند تا قند آنها به الکل تبدیل شود. سپس، باکتری ها برای تخمیر الکل به اسید استیک اضافه می شوند.

تولید سنتی سرکه سیب حدود یک ماه طول می کشد، اگرچه برخی از تولیدکنندگان روند کار را به طرز چشمگیری تسریع می کنند به طوری که فقط یک روز طول می کشد.

اسید استیک ماده اصلی فعال سرکه سیب است.

اسید اتانوئیک نیز شناخته می شود، این یک ترکیب آلی با طعم ترش و بوی قوی است. اصطلاح استیک از acetum، کلمه لاتین سرکه گرفته شده است.

حدود 5-6٪ سرکه سیب از اسید استیک تشکیل شده است. همچنین حاوی آب و مقادیر کمی از اسیدهای دیگر مانند اسید مالیک است.

یک قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) سرکه سیب حاوی حدود سه کالری و تقریباً هیچ نوع کربوهیدرات است.

اسید استیک فواید مختلفی برای از دست دادن چربی دارد

اسید استیک یک اسید چرب با زنجیره کوتاه است که در استات و هیدروژن در بدن حل می شود. برخی مطالعات حیوانی نشان می دهد که اسید استیک موجود در سرکه سیب ممکن است به چندین روش باعث کاهش وزن شود :

  • سطح قند خون را کاهش می دهد : در یک مطالعه موش، اسید استیک توانایی کبد و عضلات در گرفتن قند از خون را بهبود بخشید.
  • سطح انسولین را کاهش می دهد : در همان مطالعه موش، اسید استیک همچنین نسبت انسولین به گلوکاگون را کاهش می دهد، که ممکن است باعث چربی سوزی شود.
  • متابولیسم را بهبود می بخشد : مطالعه دیگر در موش های در معرض اسید استیک افزایش آنزیم AMPK را نشان داد، که باعث افزایش چربی سوزی و کاهش تولید چربی و قند در کبد می شود.
  • ذخیره چربی را کاهش می دهد : درمان موش های چاق، دیابتی با اسید استیک یا استات آنها را از افزایش وزن محافظت کرد و تجلی ژن هایی را کاهش داد که ذخیره چربی شکم و چربی کبد را کاهش می دهند.
  • چربی ها را می سوزاند : یک مطالعه روی موش هایی که از رژیم غذایی پرچرب همراه با اسید استیک تغذیه کرده بودند، افزایش قابل توجهی در ژن های مسئول چربی سوزی را نشان داد که منجر به تجمع چربی در بدن می شود.
  • اشتها را سرکوب می کند : مطالعه دیگر نشان می دهد که استات ممکن است مراکزی را در مغز شما کنترل کند که اشتها را کنترل می کنند، که می تواند منجر به کاهش مصرف غذا شود.

اگرچه نتایج مطالعات حیوانات امیدوار کننده به نظر می رسد، اما تحقیقات در مورد تأیید این اثرات در انسان مورد نیاز است.

سرکه سیب سیری را افزایش می دهد و میزان مصرف کالری را کاهش می دهد

از جمله فواید سرکه سیب این است که احتمالاً باعث سیری می شود، که می تواند کالری دریافتی را کاهش دهد. در یک مطالعه کوچک روی 11 نفر، کسانی که با یک وعده غذایی پر کربوهیدرات سرکه مصرف کرده بودند، یک ساعت پس از خوردن غذا 55٪ پاسخ قند خون کمتری داشتند. آنها همچنین در پایان 200-275 کالری کمتر برای بقیه روز مصرف کردند.

علاوه بر اثرات مهار کننده اشتها، همچنین نشان داده شده است که سرکه سیب سرعت ترک غذا از معده شما را کاهش می دهد.

در یک مطالعه کوچک دیگر، مصرف سرکه سیب به همراه یک وعده غذایی نشاسته ای باعث کاهش قابل توجه تخلیه معده شد. این امر باعث افزایش احساس سیری و کاهش قند خون و سطح انسولین می شود.

با این حال، برخی از افراد ممکن است بیماری داشته باشند که این اثر را مضر می کند. Gastroparesis یا تأخیر در تخلیه معده، عارضه شایع دیابت نوع 1 است. تنظیم وقت انسولین با مصرف غذا مشکل ساز می شود زیرا پیش بینی مدت زمان افزایش قند خون بعد از غذا دشوار است. از آنجا که نشان داده شده است سرکه سیب مدت زمان ماندن غذا در معده شما را افزایش می دهد، مصرف آن همراه با وعده های غذایی می تواند باعث بدتر شدن گاستروپارزی شود.

ممکن است به شما در کاهش وزن و چربی بدن کمک کند

نتایج حاصل از یک مطالعه انسانی نشان می دهد که سرکه سیب تأثیرات چشمگیری بر وزن و چربی بدن دارد.

در این مطالعه 12 هفته ای، 144 بزرگسال چاق ژاپنی هر روز 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) سرکه ، 2 قاشق غذاخوری (30 میلی لیتر) سرکه یا یک نوشیدنی دارونما مصرف می کنند. به آنها گفته شد که مصرف الکل خود را محدود کنند اما در غیر این صورت رژیم و فعالیت معمول خود را در طول مطالعه ادامه دهند. کسانی که روزانه 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) سرکه مصرف می کردند – به طور متوسط – از مزایای زیر برخوردار بودند :

  • کاهش وزن: 1.2 کیلوگرم
  • کاهش درصد چربی بدن: 0.7٪
  • کاهش دور کمر: 1.4 سانتی متر
  • کاهش تری گلیسیرید: 26٪

این چیزی است که در افرادی که 2 قاشق غذاخوری (30 میلی لیتر) سرکه در روز مصرف می کنند تغییر کرده است :

  • کاهش وزن: 1.7 کیلوگرم
  • کاهش درصد چربی بدن: 0.9٪
  • کاهش دور کمر: 1.9 سانتی متر
  • کاهش تری گلیسیرید: 26٪

گروه دارونما در واقع 0.4 کیلوگرم وزن اضافه کردند و دور کمر آنها کمی افزایش یافت.

براساس این مطالعه، افزودن 1 یا 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب به رژیم غذایی می تواند به کاهش وزن کمک کند. همچنین می تواند درصد چربی بدن شما را کاهش دهد ، باعث از بین رفتن چربی شکم و کاهش تری گلیسیرید خون شود.

این یکی از معدود مطالعات انسانی است که اثرات سرکه در کاهش وزن را بررسی کرده است. اگرچه این مطالعه نسبتاً گسترده بود و نتایج دلگرم کننده است، اما مطالعات بیشتری لازم است.

بعلاوه، یک مطالعه شش هفته ای در موش هایی که از رژیم غذایی پرچرب و پرکالری استفاده می کردند، نشان داد که گروه سرکه با دوز بالا 10٪ چربی کمتری از گروه کنترل و و 2٪ چربی کمتری نسبت به گروه سرکه با دوز کم به دست آورد.

سایر فواید سرکه سیب

علاوه بر ارتقاء وزن و کاهش چربی، سرکه سیب چندین فایده دیگر نیز دارد :

  • قند خون و انسولین را کاهش می دهد
  • حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد
  • قند خون ناشتا را کاهش می دهد
  • علائم سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) را بهبود می بخشد
  • سطح کلسترول را کاهش می دهد
  • فشار خون را کاهش می دهد
  • باکتریها و ویروسهای مضر را از بین می برد
چگونه از فواید سرکه سیب در رژیم غذایی خود بهره ببریم

چند روش وجود دارد که می توانید سرکه سیب را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

یک روش آسان استفاده از آن با روغن زیتون به عنوان سس سالاد است. به خصوص با سبزیجات برگ دار ، خیار و گوجه فرنگی بسیار خوشمزه است.

همچنین می تواند برای ترشی سبزیجات استفاده شود، یا می توانید آن را به سادگی در آب مخلوط کرده و بنوشید.

مقدار سرکه سیب که برای کاهش وزن استفاده می شود، 1-2 قاشق غذاخوری (15-30 میلی لیتر) در روز، مخلوط با آب است.

بهتر است این مقدار در 2 تا 3 دوز در طول روز پخش شود، و ممکن است بهترین نوشیدن آن قبل از غذا باشد.

مصرف بیشتر از این به دلیل اثرات مضر بالقوه در دوزهای بالاتر، مانند تداخلات دارویی یا فرسایش مینای دندان، توصیه نمی شود. همچنین بهتر است ابتدا با 1 قاشق چای خوری (5 میلی لیتر) شروع کنید تا ببینید چگونه آن را تحمل می کنید.

همزمان بیش از 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) مصرف نکنید، زیرا مصرف زیاد در یک جلسه ممکن است حالت تهوع ایجاد کند.

مهم است که آن را با آب مخلوط کنید، زیرا سرکه رقیق نشده ممکن است قسمت داخلی دهان و مری شما را بسوزاند.

اگرچه مصرف سرکه سیب به شکل قرص مفید به نظر می رسد، اما خطرات بالقوه زیادی را به همراه دارد. در یک نمونه، پس از قرار گرفتن قرص سرکه سیب در مری، زنی دچار سوختگی گلو شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *