تاریخ:آذر 5, 1399

لیکوپن چیست ؟ خواص لیکوپن و چه مواد غذایی شامل لیکوپن هستند

لیکوپن چیست

لیکوپن چیست ؟ لیکوپن یک ماده مغذی گیاهی است که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. این رنگدانه ای است که به میوه های قرمز و صورتی ، مانند گوجه فرنگی ، هندوانه و گریپ فروت صورتی ، رنگ مشخصه آنها می دهد. لیکوپن با مزایای سلامتی از سلامت قلب گرفته تا محافظت در برابر آفتاب سوختگی و انواع خاصی از سرطان ها در ارتباط است. در این مقاله به بررسی مزایای سلامتی و منابع غذایی برتر لیکوپن می پردازیم.

خواص مهم لیکوپن چیست

  • لیکوپن یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند بدن شما را در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کرده و از برخی از سموم محیطی و بیماری های مزمن محافظت کند.
  • رژیم های غذایی سرشار از لیکوپن آنتی اکسیدان ممکن است به جلوگیری از پیشرفت سرطان پروستات کمک کند. همچنین ممکن است در برابر سرطان های ریه ها ، سینه ها و کلیه ها محافظت کند ، اما برای تأیید این امر نیاز به تحقیقات بیشتر انسانی است.
  • خاصیت آنتی اکسیدانی قوی لیکوپن ممکن است به بهبود سطح کلسترول کمک کند و احتمال ابتلا به بیماری یا مرگ زودرس در اثر بیماری های قلبی را کاهش دهد.
  • لیکوپن ممکن است به افزایش دفاع پوست شما در برابر آفتاب سوختگی و آسیب های ناشی از اشعه UV کمک کند. با این حال ، جایگزینی برای ضد آفتاب نیست.
  • لیکوپن ممکن است به کاهش احساس درد کمک کند و اثرات مفیدی بر روی چشم ، مغز و استخوان شما بگذارد. برای تأیید این نتایج ، مطالعات بیشتری به ویژه در انسان مورد نیاز است.

منابع غذایی برتر شامل لیکوپن چیست

کلیه غذاهای طبیعی با رنگ غنی صورتی و قرمز به طور کلی حاوی مقداری لیکوپن هستند.

گوجه فرنگی بزرگترین منبع غذایی است و هرچه گوجه فرنگی آن را چرب تر کند ، لیکوپن بیشتری دارد. اما می توانید این ماده مغذی را در مجموعه ای از غذاهای دیگر نیز پیدا کنید.

در اینجا لیستی از مواد غذایی حاوی بیشترین لیکوپن به ازای هر 100 گرم (33):

گوجه فرنگی خشک شده از آفتاب: 45.9 میلی گرم
پوره گوجه فرنگی: 21.8 میلی گرم
گواوا: 5.2 میلی گرم
هندوانه: 4.5 میلی گرم
گوجه فرنگی تازه: 3.0 میلی گرم
گوجه فرنگی کنسرو شده: 2.7 میلی گرم
پاپایا: 1.8 میلی گرم
گریپ فروت صورتی: 1.1 میلی گرم
فلفل قرمز شیرین پخته شده: 0.5 میلی گرم

در حال حاضر هیچ توصیه روزانه ای برای لیکوپن وجود ندارد. با این حال ، از مطالعات فعلی ، به نظر می رسد مصرف بین 8 تا 8 میلی گرم در روز مفیدترین باشد.

مکمل های لیکوپن

مکمل های لیکوپن ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد و همیشه همان مزایایی را که لیکوپن از غذاها دارد ارائه نمی دهد.

نتیجه گیری

لیکوپن یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که دارای مزایای سلامتی زیادی از جمله محافظت از آفتاب ، بهبود سلامت قلب و خطر کمتری از انواع خاصی از سرطان است.

اگرچه می توان آن را به عنوان یک مکمل یافت ، اما ممکن است در هنگام مصرف از غذاهای سرشار از لیکوپن مانند گوجه فرنگی و سایر میوه های قرمز یا صورتی مصرف شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *