تاریخ:مهر 2, 1399

میالژی چیست ؟ همه آن چیزی که درباره فیبرو میالژی باید بدانید!

میالژی چیست

 

میالژی چیست ؟ فیبرومیالژیا یک بیماری طولانی مدت (مزمن) است. در گذشته ، برخی از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی حتی این حقیقت را مطرح می کردند که آیا فیبرومیالژیا واقعی است یا خیر. امروز ، خیلی بهتر درک می شود. فیبرومیالژیا هنوز هم می تواند برای درمان چالش برانگیز باشد. اما داروها ، درمان و تغییرات در شیوه زندگی می توانند به شما در مدیریت علائم و بهبود کیفیت زندگی کمک کنند.

فیبرومیالژیا باعث می شود:

درد در عضلات و استخوانها (درد اسکلتی عضلانی)
مناطق حساسیت
خستگی عمومی
خواب و اختلالات شناختی

درک این شرایط حتی برای ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی دشوار است. علائم آن از موارد دیگر تقلید می کند ، و هیچ آزمایش واقعی برای تأیید تشخیص وجود ندارد. در نتیجه ، غالباً فیبرومیالژی تشخیص داده می شود.

علائم فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا باعث آنچه که اکنون به آن “مناطق درد” گفته می شود. برخی از این مناطق با آنچه که قبلاً به عنوان مناطق حساسیت گفته می شد “نقاط تحریک” یا “نقاط مناقصه” همپوشانی دارند. با این حال ، برخی از این مناطق که قبلاً مورد توجه قرار گرفته اند از مطالعه حذف شده اند.

درد در این مناطق مانند یک درد مداوم و کسل کننده است. اگر در 4 از 5 ناحیه از درد بیان شده در تجدید نظر در سال 2016 در معیارهای تشخیص فیبرومیالژیا ، ارائه دهنده خدمات درمانی شما ، تشخیص فیبرومیالژیا را در نظر خواهد گرفت.

میالژی چیست این پروتکل تشخیصی به “درد چند ناحیه ای” گفته می شود. این برخلاف تعریف معیارهای تشخیصی فیبرومیالژیا در سال 1990 برای “درد مزمن گسترده” است. این فرایند تشخیص بر مناطقی از درد اسکلتی عضلانی و شدت درد متمرکز است که بر تأکید بر مدت زمان درد ، که قبلاً معیارهای کانونی برای تشخیص فیبرومیالژیا بود ، تمرکز دارد.

علائم دیگر فیبرومیالژیا عبارتند از:

خستگی
مشکل خواب
خوابیدن برای مدت طولانی بدون احساس استراحت (خواب غیرقانونی)
سردردها
افسردگی
اضطراب
در تمرکز یا توجه به مشکل
درد یا درد کمر در شکم پایین
چشمهای خشک
مشکلات مثانه مانند سیستیت بینابینی

در مبتلایان به فیبرومیالژیا ، مغز و اعصاب ممکن است سوء تفسیر یا واکنش بیش از حد نسبت به سیگنالهای درد طبیعی باشند. این ممکن است به دلیل عدم تعادل شیمیایی در مغز یا ناهنجاری در گانگلیون ریشه پشتی باشد که بر حساسیت درد مرکزی (مغز) تأثیر می گذارد.

فیبرومیالژیا همچنین می تواند بر احساسات و سطح انرژی شما تأثیر بگذارد.

علائم فیبرومیالژیا در زنان 

علائم فیبرومیالژیا به طور کلی در زنان شدیدتر از مردان است. زنان نسبت به مردان درد گسترده ، علائم IBS و خستگی صبحگاهی دارند. دوره های دردناک نیز شایع است.

با این وجود ، وقتی تجدید نظر در سال 2016 در معیارهای تشخیصی اعمال می شود ، در مردان بیشتر مبتلا به فیبرومیالژیا تشخیص داده می شود که این امر ممکن است میزان تمایز بین میزان درد بین زنان و مردان را کاهش دهد. برای ارزیابی بیشتر این تمایز باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

انتقال به یائسگی می تواند فیبرومیالژیا را بدتر کند.

فیبرومیالژیا در مردان

مردان همچنین دچار فیبرومیالژیا می شوند. با این حال ، ممکن است آنها تشخیص داده نشده بمانند زیرا این بیماری به عنوان یک بیماری زنان دیده می شود. با این حال ، آمارهای فعلی نشان می دهد با توجه به اینکه پروتکل تشخیصی سال 2016 با سرعت بیشتری اعمال می شود ، مردان بیشتری نیز تشخیص داده می شوند.

مردان همچنین از نظر فیبرومیالژیا دارای درد شدید و علائم عاطفی هستند. براساس بررسی سال 2018 منتشر شده در ژورنال بهداشت عمومی آمریکا ، این وضعیت بر کیفیت زندگی ، حرفه و روابط آنها تأثیر می گذارد.

علت بروز فیبرو میالژی چیست

ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و محققان نمی دانند چه عواملی باعث ایجاد فیبرومیالژیا می شود.

براساس آخرین تحقیقات ، به نظر می رسد علت یک تئوری چند ضربه ای است که شامل ژنتیکی (ویژگی های ارثی) است که با یک ماشه یا مجموعه ای از محرک ها مانند عفونت ، تروما و استرس همراه است.

بیایید نگاهی دقیق تر به این عوامل بالقوه و چند مورد دیگر بیاندازیم که ممکن است در ایجاد فیبرومیالژیا در افراد تأثیر بگذارد.
عفونت ها

بیماری گذشته می تواند باعث فیبرومیالژیا شود یا علائم آن را وخیم تر کند. آنفولانزا ، ذات الریه ، عفونت های دستگاه گوارش ، مانند موارد ایجاد شده در اثر باکتری های سالمونلا و شیگلا و ویروس اپشتین بار ، همگی با فیبرومیالژیا ارتباط دارند.
ژنها

فیبرومیالژیا اغلب در خانواده ها اجرا می شود. اگر عضو خانواده ای با این شرایط دارید ، بیشتر در معرض خطر آن هستید.

محققان فکر می کنند که جهش های خاص ژن ممکن است نقشی داشته باشد. آنها چند ژن ممکن را شناسایی کرده اند که بر انتقال سیگنال های درد شیمیایی بین سلولهای عصبی تأثیر می گذارند.
ضربه

افرادی که دچار ترومای شدید جسمی یا عاطفی می شوند ممکن است دچار فیبرومیالژیا شوند. این منبع از منبع معتبر به اختلال استرس پس از آسیب (PTSD) پیوند یافته است.
فشار

مانند تروما ، استرس می تواند تأثیرات طولانی مدت بر روی بدن شما بگذارد. استرس با تغییرات هورمونی مرتبط است که می تواند به فیبرومیالژیا کمک کند.

ارائه دهندگان خدمات بهداشتی کاملاً نمی دانند که چه عواملی باعث ایجاد مزمن گسترده درد فیبرومیالژیا می شود. یک نظریه این است که مغز آستانه درد را پایین می آورد. احساساتی که قبل از آن دردناک نبودند با گذشت زمان بسیار دردناک می شوند.

نظریه دیگر این است که اعصاب نسبت به سیگنال های درد بیش از حد واکنش نشان می دهند.

تشخیص فیبرومیالژیا

اگر 3 ماه یا بیشتر دچار درد گسترده ای شده اید ، ارائه دهنده خدمات درمانی شما ممکن است شما را با فیبرومیالژیا تشخیص دهد. “گسترده” به معنی درد در هر دو طرف بدن است و شما آن را در بالا و پایین کمر احساس می کنید.

پس از معاینه دقیق ، ارائه دهنده خدمات درمانی شما باید نتیجه گیری کند که هیچ شرایط دیگری باعث درد شما نمی شود.

هیچ آزمایش آزمایشگاهی یا اسکن تصویربرداری نمی تواند فیبرومیالژیا را تشخیص دهد. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است از این آزمایش ها برای کمک به رد سایر علل احتمالی دردهای مزمن شما استفاده کند.

فیبرومیالژیا می تواند برای ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی دشوار باشد که از بیماری های خود ایمنی تشخیص دهند زیرا علائم اغلب با هم همپوشانی دارند.

درمان فیبرومیالژیا

در حال حاضر ، درمانی برای فیبرومیالژیا وجود ندارد.

درعوض ، درمان بر کاهش علائم و بهبود کیفیت زندگی با:

داروها
استراتژی های مراقبت از خود
تغییر سبک زندگی

داروها می توانند درد را تسکین داده و به شما در بهتر خوابیدن کمک کنند. درمان فیزیکی و شغلی باعث تقویت قدرت و کاهش استرس در بدن می شود. تکنیک های ورزش و کاهش استرس می تواند به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید ، از نظر روحی و جسمی.

علاوه بر این ، ممکن است بخواهید به دنبال پشتیبانی و راهنمایی باشید. این ممکن است شامل دیدن یک درمانگر یا پیوستن به یک گروه پشتیبانی باشد.

داروی فیبرومیالژیا

هدف از درمان فیبرومیالژیا ، مدیریت درد و بهبود کیفیت زندگی است. این اغلب با یک رویکرد دو طرفه از مراقبت از خود و دارو انجام می شود.

داروهای معمول برای فیبرومیالژیا عبارتند از:
مسکن ها

تسکین دهنده درد بدون نسخه مانند ایبوپروفن (Advil) یا استامینوفن (Tylenol) می توانند به درد خفیف کمک کنند.

مواد مخدر مانند ترامادول (اولترام) که یک ماده افیونی است ، قبلاً برای تسکین درد تجویز شده بود. با این حال ، تحقیقات نشان داده است که آنها مؤثر نیستند. همچنین ، دوز مواد مخدر به طور معمول به سرعت افزایش می یابد ، که می تواند برای افراد تجویز شده از این داروها خطرات سلامتی را ایجاد کند.

بیشتر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی توصیه می کنند از مواد مخدر برای درمان فیبرومیالژیا خودداری کنند.
داروهای ضد افسردگی

بعضی از داروهای ضد افسردگی مانند دولوکستین (Cymbalta) و میلناسیپران HCL (ساولا) برای درمان درد و خستگی ناشی از فیبرومیالژیا استفاده می شوند. این داروها همچنین ممکن است به بهبود کیفیت خواب کمک کرده و در برقراری تعادل انتقال دهنده های عصبی کار کنند.
داروهای ضد عفونی کننده

گاباپنتین (نورونتین) برای درمان صرع طراحی شده است ، اما همچنین ممکن است به کاهش علائم در مبتلایان به فیبرومیالژیا کمک کند. پرگابالین (Lyrica) ، یکی دیگر از داروهای ضد تشنج ، اولین داروی FDA بود که برای فیبرومیالژیا تأیید شد. این سلول های عصبی را از ارسال سیگنال های درد مسدود می کند.

چند دارویی که FDA برای درمان فیبرومیالژیا تأیید نشده اند ، از جمله داروهای ضد افسردگی و کمک به خواب ، می توانند به علائم کمک کنند. شل کننده های عضلانی که زمانی استفاده می شدند ، دیگر توصیه نمی شود.

داروهای طبیعی فیبرومیالژیا

اگر داروهای ارائه دهنده خدمات درمانی شما به طور کامل علائم فیبرومیالژیا را تسکین نمی دهند ، می توانید به دنبال گزینه های دیگری باشید. بسیاری از درمانهای طبیعی بر کاهش استرس و کاهش درد تمرکز می کنند. می توانید از آنها به تنهایی یا همراه با روشهای درمانی سنتی استفاده کنید.

داروهای طبیعی فیبرومیالژیا عبارتند از:

فیزیوتراپی
طب سوزنی
5-هیدروکسی تریپتوفان (5-HTP)
مراقبه
یوگا ، در صورت وجود بیش فعالی ، احتیاط کنید
تایچی
ورزش
ماساژ درمانی
یک رژیم سالم و متعادل

درمان به طور بالقوه می تواند استرس را که باعث علائم فیبرومیالژیا و افسردگی می شود ، کاهش دهد.

گروه درمانی ممکن است مقرون به صرفه ترین گزینه باشد و این امکان را به شما می دهد تا با افرادی که در همان زمینه ها را پشت سر می گذارند ، ملاقات کنید.

درمان شناختی رفتاری (CBT) گزینه دیگری است که می تواند در مدیریت موقعیتهای استرس زا به شما کمک کند. در صورت تركیبی یك یكی از كمكها ، درمان فردی نیز موجود است.

توجه به این نکته مهم است که اکثر روشهای درمانی جایگزین برای فیبرومیالژیا کاملاً مورد مطالعه و یا اثربخشی قرار نگرفته اند.

توصیه های رژیم غذایی فیبرومیالژیا

برخی افراد گزارش می دهند وقتی که از یک رژیم غذایی خاص پیروی می کنند یا از غذاهای خاص خودداری می کنند ، احساس بهتری دارند. اما تحقیقات ثابت نکرده اند که هر رژیم غذایی علائم فیبرومیالژیا را بهبود می بخشد.

اگر به فیبرومیالژیا مبتلا شده اید ، سعی کنید به طور کلی یک رژیم متعادل بخورید. تغذیه برای کمک به شما در حفظ سلامتی بدن ، جلوگیری از بدتر شدن علائم و تأمین انرژی مداوم از اهمیت بسیاری برخوردار است.

استراتژی های رژیم غذایی را به خاطر داشته باشید:

میوه ها و سبزیجات را به همراه غلات کامل ، لبنیات کم چرب و پروتئین بدون چربی میل کنید.
نوشیدن مقدار زیادی آب.
گیاهان بیشتری از گوشت بخورید.
مقدار قند را در رژیم غذایی خود کاهش دهید.
هر وقت ممکن است ورزش کنید.
برای دستیابی و حفظ وزن سالم خود تلاش کنید.

ممکن است متوجه شوید که برخی غذاها علائم شما را از جمله گلوتن یا MSG بدتر می کنند. در این صورت ، یک منبع غذایی خاطرات معتبر را در جایی نگه دارید که شما چه چیزی را می خورید و بعد از هر وعده غذایی چه احساسی دارید.

این دفتر خاطرات را با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود به اشتراک بگذارید. آنها می توانند به شما در شناسایی هر غذایی که علائم شما را تشدید کند ، کمک کنند. اجتناب از این غذاها می تواند به شما در مدیریت علائم کمک کند.

فیبرومیالژیا می تواند احساس خستگی و فرسودگی شما را به وجود آورد.

چند غذا باعث افزایش انرژی لازم برای طی روز می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *