تاریخ:آبان 6, 1399

ویتامین دی چیست ؟ کمبود ویتامین D با ابتلای شدید به کرونا مرتبط است

ویتامین دی

ارتباط ویتامین دی و کرونا چیست ؟

همه ما به سختی فکر می کنیم چه کاری در زمین می توانیم انجام دهیم تا به خودمان کمک کنیم تا ویروس کرونا را از بین ببریم. یک جواب ممکن است در یک ویتامین ساده باشد : ویتامین دی .

طبق یک مطالعه جدید توسط خدمات مراقبت های بهداشتی Leumit و دانشکده پزشکی Azrieli دانشگاه Bar-Ilan، مقادیر کم ویتامین D ممکن است افراد را در معرض خطر COVID-19 قرار دهد. محققان می گویند : “یافته اصلی مطالعه ما این بود که ارتباط معنی داری بین سطح ویتامین D پلاسما با احتمال ابتلا به کووید 19 در بین بیمارانی که آزمایش شده بودند، وجود داشت. علاوه بر این، سطح پایین ویتامین D با خطر بستری ناشی از عفونت COVID-19 همراه بود.” ادامه مطلب را بخوانید تا ببینید ارتباط ویتامین دی و کرونا تا چه اندازه است.

ویتامین دی

1. ویتامین D چگونه به مبارزه با کووید 19 کمک می کند؟

نیویورک تایمز گزارش داده است “برخی از دانشمندان معتقدند كه افراد دارای كمبود ویتامین D پاسخ ایمنی ضعیف یا غیر طبیعی دارند که آنها را نسبت به ابتلا به کرونا و تجربه علائم شدید حساس تر می کند.” آیا در مورد ویتامین D فکر کرده اید؟ تخمین زده می شود که تا 60٪ از جمعیت ایالات متحده میزان ذخیره ویتامین دی کمی داشته باشند. آیا می توانید یکی از آنها باشید؟ آیا باید یک مکمل ویتامین D را در نظر بگیرید؟ بیایید با اصول اولیه شروع کنیم.

ویتامین دی

2. ویتامین D چیست؟

ویتامین D یک ویتامین ضروری است – مهم است زیرا بدن ما بدون آن نمی تواند وجود داشته باشد. دو شکل از ویتامین دی وجود دارد: D2 و D3.

  • ویتامین D2 از رژیم غذایی تهیه می شود – این ماده در ماهی های چرب، زرده تخم مرغ، گوشت قرمز، جگر، بعضی از چربی ها و غلات غنی شده یافت می شود. مصرف رژیم غذایی ویتامین D2 بسیار مهم است زیرا ما نمی توانیم این را در بدن خود سنتز کنیم. بسیاری از مردم فقط خوردن این غذاها را دوست ندارند، و به مقدار کافی ویتامین D2 مصرف نمی کنند.
  • ویتامین D3 در پاسخ به نور خورشید – اشعه UVB – در پوست ساخته می شود. با این حال ، بسیاری از ما نیز از این نظر کمبود داریم. این کمبود به خصوص در زمستان رخ می دهد، وقتی روزها کوتاه و تاریک است. همچنین ، استفاده از ضد آفتاب SPF 30 – موثر برای محافظت از سرطان پوست – باعث کاهش 95٪ جذب UVB در پوست می شود.

شاید تصادفی نباشد که آنفولانزای فصلی و سایر عفونت های تنفسی در ماه های زمستان به اوج خود برسند.

ویتامین دی

3- کمبود ویتامین D چقدر شایع است؟

50٪ دنیا کمبود ویتامین D دارند که یک میلیارد نفر در سراسر جهان را مبتلا تحت تأثیر قرار می دهد. چگونه می تواند چنین باشد؟ در اینجا لیستی جزئی از دلایل آورده شده است :

  • اجتماعی / فرهنگی – کمتر کسی این روزها برای مدت طولانی در بیرون از منزل کار می کند. به علاوه عادتهای غذایی افراد تغییر کرده است.
  • رنگ پوست – افزایش مقادیر ملانین در پوست تیره مقادیر بیشتری از UVB را جذب می کند. افراد دارای پوست تیره برای رسیدن به مقادیر کافی ویتامین دی ، نسبت به افراد دارای پوست روشن تر نیاز به قرار گرفتن در معرض UVB بیشتری دارند.
  • افراد مسن – در ایالات متحده، 60٪ از افراد در خانه های سالمندان و 57٪ در بیمارستان دچار كمبود ویتامین D هستند. فقط ممکن است به ندرت به بیرون بروند، تمایل دارند لباس های آستین بلند بپوشند، و موارد بیشتری را بپوشانند – لاوه بر این ممکن است اشتهای کم یا رژیم غذایی ضعیفی داشته باشند.
  • نوزادان ، کودکان ، زنان باردار و شیرده – همه آنها نیازهای ویتامین D را افزایش داده اند و ممکن است میزان مصرف آن با تقاضا مطابقت نداشته باشد.

ویتامین دی

4- ویتامین D چه می کند؟

ویتامین دی دو نقش مهم دارد :

1. متابولیسم کلسیم و فسفر

ویتامین D باعث افزایش سطح کلسیم و فسفر خون می شود. همچنین فعالیت استئوبلاستیک (ساخت استخوان) و فعالیت استئوکلاستیک (پاکسازی استخوان) را تنظیم می کند. برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان استفاده می شود. با این حال ، مگا دوزهای ویتامین D توصیه نمی شود. باید در دوز توصیه شده استفاده شود.

2. حمایت از مکانیسم دفاعی بدن در برابر عفونت

ویتامین D اثرات پیچیده بسیاری در مکانیسم های دفاعی بدن دارد. این ماده در حفظ عملکرد مانع پوست و سایر سطوح سلول های اپیتلیال نقش دارد. همچنین درگیر مصونیت ذاتی است – این توانایی بدن شما در تشخیص و از بین بردن ارگانیسم مهاجم است. ویتامین D همچنین در ایمنی سازگار نقش دارد – روشی که بدن شما پاسخ آنتی بادی را تولید می کند.

ویتامین دی

5- چرا کمبود ویتامین D اهمیت دارد؟

شواهد خطرات بالقوه سلامتی مرتبط با سطح پایین ویتامین D را نشان می دهد. باید تأکید کرد که اینها مطالعات مشاهده ای است – مطالعاتی که داده هایی را جمع آوری می کنند که در جمعیت ها و موقعیت های خاص جمع آوری شده اند – و فقط به این دلیل که این آمار مشاهده شده است، دلیل علتی را اثبات نمی کند. تحقیقات بیشتری لازم است. با این حال، پیوند بین سطح پایین ویتامین D، و بسیاری از بیماریهای مختلف هنوز هم مرتبط است و از اهمیت زیادی برای سلامتی عمومی برخوردار است.

در سال 2017 ، مجله PLOS One، متاآنالیز 26.916 شرکت کننده را در مورد ویتامین دی و مرگ و میر گزارش داد. نویسندگان به این نتیجه رسیدند که افرادی که سطح ویتامین D خونشان پایین است – کمتر از 30 نانومول در لیتر – میزان مرگ و میر به طور قابل توجهی بالاتر از افرادی که میزان توصیه شده 75-99.9 نانومول در لیتر، دارند.

ویتامین دی

6- اگر شما ویتامین D کافی را مصرف نکنید، چه مشکلات سلامتی دارید؟

کمبود ویتامین D گزارش شده است که باعث موارد زیر می شود :

  • افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان ، پروستات و روده ، 30-50٪.
  • برای افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی. ویتامین D تولید اکسید نیتریک را تحریک کرده و به جلوگیری از استرس اکسیداتیو کمک می کند. به نظر می رسد بین سطح کم ویتامین D و فشار خون بالا ارتباط وجود دارد. ویتامین D ممکن است اثر ضد انعقادی داشته باشد. همچنین ممکن است نقشی در بازگشت به تصلب شرایین داشته باشد.
  • افزایش خطر ابتلا به دیابت. کمبود ویتامین D با مقاومت به انسولین و عملکرد سلولهای لوزالمعده مرتبط است.
  • تأثیر بر عملکرد مغز. ویتامین D به عنوان یک انتقال دهنده عصبی عمل می کند و همچنین برای بافت مغز نقش محافظ دارد. کمبود ویتامین D با خطر بیشتر افسردگی ، بیماری آلزایمر و صرع ارتباط دارد.

توجه داشته باشید، مطالعات دیگر گزارش کرده اند که میزان مرگ و میر در افرادی که مکمل های ویتامین D مصرف می کنند، کاهش یافته است.

ویتامین دی

7. چگونه سطح ویتامین D را افزایش دهید ؟
  • غذاهای سرشار از ویتامین D، مانند ماهی های چرب (ماهی تن، ماهی سالمون) میل کنید. غذاهای غنی از ویتامین D ، مانند برخی از لبنیات و غلات؛ پنیر؛ تخم مرغ (زرده)؛ جگر گاو و هر یک از این موارد.
  • پوست خود را در معرض نور خورشید بدون ضد آفتاب قرار دهید. برای افراد دارای پوست متعادل 15-20 دقیقه در روز. برای افراد دارای پوست تیره 20-40 دقیقه در روز.
  • مصرف مکمل ویتامین D را در نظر بگیرید.

ویتامین دی

8- چه مقدار مکمل ویتامین D مصرف شود؟

کلینیک مایو “به بزرگسالان توصیه می کند حداقل میزان توصیه شده ی روزانه 600 واحد بین المللی را دریافت کنند. با این حال، 1000 تا 2000 واحد در روز ویتامین D از یک مکمل به طور کلی بی خطر است، باید به افراد کمک کند تا سطح کافی ویتامین D خون را بدست بیاورند، و ممکن است مزایای سلامتی دیگری نیز داشته باشد.

ویتامین دی

9. آیا مکمل های ویتامین D بی خطر است؟

برای اکثریت قریب به اتفاق مردم، اگر مکمل های ویتامین D را در مقادیر توصیه شده مصرف کنید، بی خطر است. با این حال، مانند هر دارو / مکمل منظم جدید، اگر شرایط پزشکی دارید یا داروهای دیگری مصرف می کنید، به شما توصیه می شود در مورد این موضوع با پزشک خود از قبل مشورت کنید. انجام آزمایش خون برای بررسی میزان ویتامین دی شما امکان پذیر است – اما به ندرت احساس می شود که این امر ضروری است.

ویتامین دی

10. اثرات جانبی ویتامین D چیست؟

ویتامین D به خوبی تحمل می شود و عوارض جانبی غیر معمول است. شایع ترین عوارض جانبی بثورات پوستی یا کهیر است. جدی ترین عارضه جانبی هیپرکلسمی – سطح کلسیم افزایش یافته – است اما این تنها زمانی ممکن است که ویتامین D را به مدت طولانی مصرف کنید و بسیار نادر است.

اگر می دانید که میزان کلسیم بالایی در حال حاضر در بدنتان وجود دارد، مکمل های ویتامین D را شروع نکنید.

علائم و نشانه های مسمومیت ویتامین D عبارتند از :

  • بی اشتهایی
  • استفراغ
  • خستگی
  • ضعف
  • تشنگی
  • غالباً دفع ادرار
  • یبوست

اگر مکمل ویتامین D مصرف می کنید و این علائم را مشاهده می کنید، باید بدون تأخیر به پزشک مراجعه کنید.

ویتامین دی

11- چه کسی نباید مکمل ویتامین D مصرف کند؟

از مکمل های ویتامین D استفاده نکنید اگر دارای موارد زیر هستید :

  • هایپرکلسمی (کلسیم بیش از حد در خون شما)
  • بیماری شدید کلیوی
  • سنگ های کلیه
  • بیماری قلبی – و / یا اگر دیگوکسین مصرف می کنید
  • سارکوئیدوز
  • حساسیت به ویتامین D یا هر نوع محصولی که ویتامین D دارد
  • سایر آلرژی ها – برخی از قطرات ویتامین D حاوی روغن بادام زمینی ، آسپارتام و سایر مواد مانند رنگهای خوراکی و رنگ هستند. مواد تشکیل دهنده محصول را با دقت بررسی کنید.
  • قبل از مصرف هرگونه مکمل با پزشک خود مشورت کنید.

ویتامین دی

12. آیا با ویتامین D تداخلات دارویی وجود دارد؟
  • ضد تشنج – القا کننده آنزیم به عنوان مثال کاربامازپین، فنیتوئین، توپیرامات، و القاء غیر آنزیم به عنوان مثال گاباپنتین، لاموتریژین.
  • بنزودیازپین ها – به عنوان مثال دیازپام، نیترازپام
  • استروئیدها – به عنوان مثال پردنیزولون که از طریق دهان گرفته می شود
  • دیگوکسین – خطر سمیت دیگوکسین وجود دارد
  • کلستیرامین – این مانع از جذب ویتامین D می شود
  • اکتینومایسین – این احتمالاً مانع جذب ویتامین D از روده می شود
  • ایمیدازول – این مانع از فعال شدن ویتامین D در کلیه می شود

این لیست کامل نیست. اگر به طور منظم دارو مصرف می کنید، همیشه قبل از مصرف داروهای اضافی با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

ویتامین دی

13. نحوه مصرف مکمل های ویتامین D
  • ویتامین D به صورت قرص، کپسول، ژل نرم یا قطره موجود است.
  • نام تجاری و شکلی از مکمل را انتخاب کنید که مناسب شما و دوز توصیه شده مناسب است. مصرف دوزهای زیاد ویتامین D فایده ای ندارد و ممکن است مضر باشد، بنابراین بیش از حد توصیه شده وسوسه نشوید.
  • مراقب باشید زیرا همه محصولات ویتامین D حاوی همان مقدار ویتامین D نیستند – کولکالسیفرول. در یک مطالعه سال 2013 ، منتشر شده در مجله انجمن پزشکی آمریکا، محققان مارک های مختلف ویتامین D را آزمایش کردند و دریافتند قدرت كلكالسفرول از 9 تا 146 درصد دوز اعلام شده متفاوت است. فقط یک تولید کننده محصولی را در حدود 90 تا 120٪ توان پیش بینی شده عرضه کرده است.

ویتامین دی

14. چگونه بهترین محصول ویتامین D را برای شما انتخاب کنیم؟

هنگام انتخاب یک محصول ویتامین D ، همیشه به پشت بسته بندی نگاه کنید و بررسی کنید که محصول USP تأیید شده است. این بدان معنی است که محصولات با دقت آزمایش شده اند و مواد آن مورد تأیید قرار گرفته است.

  • گزینه های ویتامین D برای گیاهخواران موجود است.
  • ویتامین D را درست قبل از غذا میل کنید. این یک ویتامین محلول در چربی است و اگر آن را با معده خالی مصرف کنید بعید است جذب شود.
  • به طور کلی ویتامین D را روزی یک بار مصرف کنید – یا صبح یا شب. اگر صبحانه نمی خورید ، عصر را درست قبل از وعده غذایی عصرانه میل کنید.
  • اشاره ای وجود دارد که ویتامین D ممکن است در تولید ملاتونین اختلال ایجاد کند، اگرچه هیچ مدرکی وجود ندارد که بر خواب تأثیر بگذارد، اما ممکن است ترجیح دهید آن را در اوایل عصر بخورید.
  • اطمینان حاصل کنید که همیشه مایعات زیادی بنوشید.

اگر دوز روزانه خود را فراموش کردید، آن روز را فراموش کنید و روز دیگر آن را به موقع مصرف کنید.

ویتامین دی

15. ویتامین دی ، عفونت های تنفسی و ابتلا به کرونا

دانشمندان بریتانیا هشدار داده اند به منظور پیشگیری یا درمان COVID-19 نباید مقادیر زیادی ویتامین D مصرف کنید. با این حال ، برخی از کارشناسان برعکس را پیشنهاد می کنند.

در یک نشریه از ماه مارس سال 2020 در مجله Nutrients، نویسندگان مدارک پزشکی فعلی را بررسی کرده و این موضوع را مطرح کرده اند که مکمل ویتامین D ممکن است خطر ابتلا به آنفولانزا ، COVID-19 و مرگ را کاهش دهد.

آنها شواهدی برای این نکته ارائه دادند که سطح بالاتر ویتامین D در مردم خطر ابتلا به عفونت حاد دستگاه تنفسی از جمله آنفلوانزا، کووید 19 ، و ذات الریه را کاهش می دهد. آنها هم چنین اشاره کردند ویتامین D اضافی باید هم اکنون شروع شود ، تا سطح قبل از شروع زمستان را افزایش دهد.

در مقابل ، دانشمندان بریتانیا هشدار می دهند که احتیاط لازم است. شواهد موجود در حال حاضر فقط از مطالعات مشاهده ای حاصل می شود كه علت علیت را اثبات نمی كنند. علاوه بر این ، مقادیر بالای ویتامین D می تواند مضر باشد.

ویتامین دی

16. نتیجه نهایی

موضوع کمبود ویتامین دی و تهدید کرونا اخیراً در نیویورک تایمز مورد بحث قرار گرفت. آنها به یک نتیجه گیری معقول رسیدند – که کسانی که نمی توانند به اندازه کافی ویتامین D از رژیم غذایی خود دریافت کنند باید مکمل 1000-2000 واحد در روز را در نظر بگیرند.

دکتر دبورا لی یک نویسنده پزشکی برای داروخانه آنلاین دکتر فاکس می گوید : “به نظر من کمبود ویتامین D بسیار رایج است، مکمل بی خطر است، و در واقع ممکن است مزایای قابل فهم زیادی برای سلامتی کلی ما داشته باشد. این کاری نسبتاً آسان است که می توانیم انجام دهیم، که احتمالاً برای خود و کسانی که دوستشان داریم مفید است و مضر نیست. این که آیا به محافظت از COVID-19 کمک خواهد کرد یا خیر ، ناشناخته است – اما شاید … فقط شاید؟ “

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *