تاریخ:آذر 16, 1399

چند مورد از بهترین مواد غذایی برای هضم سریع غذا را بشناسیم

هضم سریع غذا
برای هضم سریع غذا چه بخوریم ؟

دستگاه گوارش نقش اساسی در سلامتی شما دارد، زیرا مسئول جذب مواد مغذی و از بین بردن ضایعات است. متأسفانه بسیاری از افراد از مشکلات گوارشی مانند نفخ، دل درد، گاز، درد شکم، اسهال و یبوست به دلایل مختلف رنج می برند. شرایط خاص، مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، بیماری ریفلاکس مری به معده (GERD)، بیماری کرون، دیورتیکولیت و سوزش سر دل، می توانند شما را برای بروز مشکلات گوارشی شدیدتر در معرض خطر قرار دهند. با این حال، حتی یک فرد سالم به دلیل چیزهایی مانند کمبود فیبر یا غذاهای سرشار از پروبیوتیک در رژیم غذایی خود می تواند مشکلات گوارشی را تجربه کند. در اینجا چند غذای برتر برای هضم سریع غذا آورده شده است.

ماست

ماست از شیر تهیه می شود که به طور معمول توسط باکتری های اسید لاکتیک تخمیر شده است. این شامل باکتریهای مساعد است که به عنوان پروبیوتیک شناخته می شوند، کهباکتری های خوبی هستند که در دستگاه گوارش شما زندگی می کنند و می توانند به بهبود هضم غذا و سلامت روده کمک کنند.

در حالی که پروبیوتیک ها به طور طبیعی در روده شما قرار دارند، مصرف خود از غذاهایی مانند ماست که می تواند هضم را راحت کند تقویت کنید.

پروبیوتیک ها می توانند در مورد مشکلات گوارشی مانند نفخ، یبوست و اسهال کمک کنند. همچنین نشان داده شده است که آنها باعث بهبود هضم لاکتوز یا قند شیر می شوند. با این حال مراقب باشید، همه ماست های فروشگاه حاوی پروبیوتیک نیستند.

سیب

سیب منبع غنی از پکتین است، یک فیبر محلول. پکتین هضم در روده کوچک شما را دور می زند و سپس توسط باکتری های مساعد در روده بزرگ شما شکسته می شود. باعث افزایش حجم مدفوع می شود و بنابراین معمولاً برای رفع یبوست و اسهال استفاده می شود. همچنین نشان داده شده است که خطر عفونت های روده، و نیز التهاب در روده بزرگ را کاهش می دهد.

رازیانه

رازیانه، گیاهی با پیاز کم رنگ و ساقه های سبز بلند، برای افزودن طعم به مواد غذایی استفاده می شود. مقدار فیبر آن به جلوگیری از یبوست کمک می کند و تنظیم دستگاه گوارش شما را بهبود می بخشد.

رازیانه همچنین حاوی ماده ضد اسپاسمی است که عضلات صاف را در دستگاه گوارش شما شل می کند. این عمل می تواند علائم منفی هضم مانند نفخ، نفخ شکم و گرفتگی را کاهش دهد.

کفیر

کفیر یک محصول لبنی پرورده است که با افزودن “دانه” کفیر به شیر ساخته می شود. این “دانه ها” ناشی از مخلوط شدن مخمر و باکتریها با شیر هستند و به نظر می رسد برای هضم سریع غذا مفید است. مانند پروبیوتیک های موجود در ماست، باکتری های کفیر، با کاهش برخی از عوارض جانبی منفی ناشی از عدم تحمل لاکتوز مانند نفخ، گرفتگی و گاز به هضم لاکتوز کمک می کنند.

در مطالعات متعدد، کفیر باعث افزایش سلامت، افزایش باکتری های روده بهبود دهنده هضم و افت همزمان باکتریهای مضر شد. مصرف کفیر همچنین با کاهش التهاب در روده شما همراه بوده و روند هضم را ارتقاء می دهد.

غلات کامل

غلات بذر گیاهان علفی هستند. برای طبقه بندی به عنوان یک دانه کامل، باید حاوی 100٪ هسته از جمله سبوس، جوانه و آندوسپرم باشد.

غلات سبوسدار پر از فیبر شامل جو، کینوا، فارو و محصولات ساخته شده از گندم کامل هستند. فیبر موجود در این غلات از دو طریق می تواند برای هضم سریع غذا کمک کند. اول، فیبر به اضافه کردن حجم مدفوع شما کمک می کند و می تواند یبوست را کاهش دهد. دوم، برخی از الیاف دانه مانند پروبیوتیک عمل می کنند و به تغذیه باکتری های سالم در روده شما کمک می کنند.

چغندر

چغندر منبع خوبی از فیبر است. یک فنجان (136 گرم) چغندر حاوی 3.4 گرم فیبر است. فیبر هضم شده و به سمت روده بزرگ شما حرکت می کند، جایی که باکتریهای روده سالم شما را تغذیه می کند یا بخش عمده ای را به مدفوع شما اضافه می کند – که هردو باعث بهبود هضم می شوند.

چند روش محبوب برای خوردن چغندر شامل بو داده، مخلوط شده در سالاد، ترشی یا مخلوط شده در اسموتی است.

زنجبیل

زنجبیل یک ماده سنتی در طب شرقی است که به بهبود هضم و جلوگیری از حالت تهوع کمک می کند. بسیاری از زنان باردار از آن برای معالجه بیماری صبحگاهی استفاده می کنند.

از نقطه نظر هضم، نشان داده شده است که این ریشه زرد باعث تسریع در تخلیه معده می شود. با انتقال سریع غذا از معده به روده کوچک شما، زنجبیل خطر سوزش سر دل، حالت تهوع و ناراحتی معده را کاهش می دهد.

سبزیجات برگ تیره

سبزیجات سبز منبع عالی فیبر نامحلول هستند. این نوع فیبر به مدفوع شما افزوده و سرعت آن را از طریق دستگاه گوارش شما سریعتر می کند. سبزیجات سبز همچنین منبع خوبی از منیزیم هستند، که می تواند با با بهبود انقباضات عضلانی در دستگاه گوارش به رفع یبوست کمک کند.

برخی از رایج ترین سبزیجات برگ تیره که این فواید را فراهم می کند اسفناج، کلم بروکسل، کلم بروکلی و دیگر سبزی های برگ دار هستند.

به علاوه، یک مطالعه سال 2016 قند غیر معمول موجود در سبزیجات برگ سبز را نشان می دهد که باکتری های خوبی را در روده شما تغذیه می کند. تصور می شود این قند به هضم غذا کمک می کند در ضمن برخی از باکتری های بد را که می توانند باعث بیماری شوند مختل می کند.

آبگوشت

آب مغز استخوان با آهسته جوشیدن استخوان ها و بافت های پیوندی حیوانات ساخته می شود. ژلاتین موجود در مایع استخوانی از اسیدهای آمینه گلوتامین و گلیسین ناشی می شود. این آمینوها می توانند به مایعات موجود در دستگاه گوارش شما متصل شده و به عبور آسان غذا کمک کنند. گلوتامین از عملکرد دیواره روده شما محافظت می کند. همچنین نشان داده شده است که باعث بهبود وضعیت گوارشی موسوم به سندروم نشت روده و همچنین سایر بیماریهای التهابی روده می شود.

نعنا

نعنا معمولاً در بیشتر نقاط دنیا رشد می کند. روغن نعنا از روغنهای اساسی موجود در برگهای نعنا تهیه می شود و نشان داده شده است که باعث بهبود مشکلات گوارشی می شود و برای هضم سریع غذا مفید است. روغن حاوی ترکیبی به نام منتول است، که ممکن است علائم IBS از جمله نفخ، ناراحتی معده و مشکلات مربوط به حرکت روده را کاهش دهد.

به نظر می رسد که این روغن تأثیر آرامشی بر عضلات دستگاه گوارش شما دارد، که ممکن است باعث بهبود هضم شود. با سرعت بخشیدن به حرکت مواد غذایی از طریق دستگاه گوارش روغن نعناع همچنین می تواند سوء هاضمه را تسکین دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *