تاریخ:شهریور 31, 1399

چگونه می توان از نفخ شکم بعد از خوردن غذا جلوگیری کرد ؟

جلوگیری از نفخ شکم بعد از خوردن غذا

نفخ شکم بعد از خوردن غذا معمولاً جای نگرانی ندارد و فرد می تواند با رعایت برخی روشهای ساده مانند زیاد فیبر نخوردن، اجتناب از نوشیدنی های گازدار، و آهسته تر خوردن و آشامیدن از آن جلوگیری کند. نفخ شکم بعد از غذا احساسی است که اکثر مردم گهگاه تجربه می کنند. این می تواند باعث متورم شدن و ناراحتی معده شود، که ممکن است با نفخ یا آروغ همراه باشد. در حالی که نفخ شکم پس از خوردن غذا غیرعادی نیست، اما روش های مختلفی برای جلوگیری از آن وجود دارد. در این مقاله، مارس نیوز 10 روش جلوگیری از نفخ شکم را بررسی می کنیم.

علت نفخ شکم بعد از خوردن غذا چیست ؟

نفخ شکم بعد از خوردن غذا

نفخ در ناحیه شکم رخ می دهد. زمانی اتفاق می افتد که مقدار زیادی هوا یا گاز در دستگاه گوارش جمع شود.

خوردن دلیل اصلی نفخ است زیرا وقتی بدن غذا را هضم می کند، گاز تولید می کند. افراد همچنین هنگام غذا خوردن یا آشامیدن هوا را می بلعند که سپس وارد دستگاه گوارش می شود. نفخ شکم و آروغ زدن معمولاً به رفع تجمع گاز و هوا در روده کمک می کند.

نفخ شکم علامت بسیاری از بیماری ها مانند سندرم روده تحریک پذیر یا عدم تحمل غذا است. با این حال، بیشتر موارد نفخ قابل اجتناب است.

ده راه برای جلوگیری از نفخ شکم بعد از خوردن غذا

نکات زیر می تواند به کاهش یا جلوگیری از نفخ شکم بعد از خوردن غذا کمک کند :

1. فیبر زیاد نخورید

فیبر کربوهیدرات موجود در غذاهای گیاهی است که بدن نمی تواند هضم کند. این برخی از عملکردهای مهم در بدن است، مانند کمک به تنظیم سطح قند خون و مصرف قند. با این حال، غذاهای پر فیبر می تواند باعث شود که برخی از افراد مقادیر زیادی گاز تولید کنند. یک مطالعه نشان داد که رژیم کم فیبر به رفع نفخ در افراد مبتلا به یبوست ایدیوپاتیک کمک می کند. نمونه هایی از غذاهای پر فیبر عبارتند از :

  • لوبیا
  • عدس
  • میوه ها، مانند سیب و پرتقال
  • جو دو سر سبوس دار
  • لپه
  • کلم بروکلی
  • جوانه بروکسل

2. از عدم تحمل غذا و آلرژی آگاه باشید

نفخ شکم علامت معمول عدم تحمل غذا یا آلرژی است. عدم تحمل و آلرژی می تواند باعث تولید بیش از حد گاز یا گیر افتادن گاز در دستگاه گوارش شود. غذاهایی که به احتمال زیاد باعث این امر می شوند گندم یا گلوتن هستند.

هیچ آزمایش قابل اعتمادی برای شناسایی عدم تحمل غذایی یا آلرژی خاص وجود ندارد، بنابراین بهترین راه برای شناسایی آنها آزمایش و خطا است. این می تواند به شما کمک کند تا یک یادداشت غذایی نگه دارید تا ردیابی کند که کدام غذاها علائمی مانند نفخ شکم ایجاد می کنند.

3. از غذاهای پرچرب پرهیز کنید

چربی یک قسمت اساسی در هر رژیم غذایی سالم و یک منبع مهم انرژی است. بدن چربی ها را به آرامی هضم می کند زیرا آنها برای عبور از دستگاه گوارش بیشتر از سایر غذاها زمان می برند، و می توانند تخلیه معده را به تأخیر بیندازند. در برخی افراد، این می تواند باعث ایجاد نفخ شود.

برای افرادی که چنین چیزی را تجربه می کنند، اجتناب از غذاهای پر چربی ممکن است به کاهش نفخ شکم بعد از خوردن غذا کمک کند. به عنوان مثال، یک مطالعه در افراد مبتلا به مشکلات تخلیه معده نشان داد که وعده های غذایی جامد پرچرب باعث افزایش علائم، از جمله نفخ شکم می شوند.

4. آهسته نوشیدن و آهسته غذا خوردن

نوشیدن یا خوردن خیلی سریع مقدار هوایی که فرد می بلعد را افزایش می دهد، که می تواند منجر به تجمع بیشتر گاز در دستگاه گوارش شود. برای افرادی که سریع می خورند یا می نوشند، این ممکن است دلیل نفخ باشد؛ کاهش سرعت خوردن آنها ممکن است به کاهش مشکل کمک کند.

5. از نوشیدنی های گازدار خودداری کنید

نوشیدنی های گازدار حاوی دی اکسید کربن هستند، گازی که می تواند در دستگاه گوارش جمع شده و باعث نفخ شود. این امر همچنین می تواند در نسخه های رژیمی نوشیدنی های گازدار رخ دهد. آب بهترین گزینه برای نوشیدنی است.

6. زنجبیل

زنجبیل یک درمان سنتی برای مشکلات گوارشی است. این ماده حاوی داروی مسکن است، که برای کاهش گاز بیش از حد در دستگاه گوارش مفید است.

یک بررسی در سال 2013 نشان داد که زنجبیل دارای برخی مزایای سلامتی است، از جمله کاهش مشکلات دستگاه گوارش، مانند نفخ.

7. از جویدن آدامس خودداری کنید

آدامس باعث بلعیدن هوای بیشتر در فرد می شود. این هوا می تواند در دستگاه گوارش جمع شده و در برخی افراد نفخ ایجاد کند.

8. ورزش سبک بعد از غذا خوردن

ورزش سبک پس از خوردن غذا، مانند پیاده روی، ممکن است به کاهش نفخ برخی افراد کمک کند. یک مطالعه نشان داد که ورزش بدنی سبک به حذف گاز از دستگاه گوارش کمک می کند و نفخ معده را تسکین می دهد.

9. از گفتگو هنگام غذا خوردن خودداری کنید

صحبت هنگام غذا خوردن، فرصت بلع هوا را افزایش می دهد. این می تواند باعث تجمع هوا در دستگاه گوارش و منجر به نفخ شود.

10. درمان سوزش سردل

سوزش معده هنگامی اتفاق می افتد که اسید معده به پشت گلو بازگردد، که می تواند احساس سوزش ناخوشایندی ایجاد کند. همچنین علت شایع نفخ شکم است.

درمان سوزش سر دل می تواند یک روش مؤثر در کاهش نفخ شکم بعد از خوردن غذا برای برخی از افراد باشد.فرد می تواند با استفاده از داروهای بدون نسخه مانند آنتی اسیدها، سوزش سردل را درمان کند.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

نفخ شکم بعد از خوردن غذا یک تجربه گسترده است و معمولاً جای نگرانی نیست. افراد مبتلا به نفخ شکم اغلب می توانند علائم خود را در خانه درمان کنند، مانند استفاده از یکی از روش های برجسته در این مقاله. با این حال، نفخ شکم گاهی اوقات می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد که ممکن است نیاز به مراقبت پزشکی داشته باشد.

هرکسی که نفخ داشته باشد و با علائم دیگری همراه باشد باید به پزشک مراجعه کند. این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد :

  • درد شکم
  • حالت تهوع
  • یبوست
  • اسهال
  • خستگی
  • کاهش وزن غیر منتظره
  • سوزش پوست

افرادی که بعد از اکثر وعده های غذایی دچار نفخ شکم می شوند نیز باید با پزشک صحبت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *