تاریخ:شهریور 29, 1399

گلوتن چیست ؟ غذا های شامل گلوتن و چه افرادی که باید از خوردن گلوتن اجناب کنند!

گلوتن چیست

عدم تحمل گلوتن

عدم تحمل گلوتن ناتوانی بدن در هضم یا تجزیه پروتئین گلوتن موجود در گندم و برخی از غلات دیگر است. همچنین به عنوان یک حساسیت به گلوتن شناخته می شود ، عدم تحمل گلوتن می تواند از حساسیت خفیف به گلوتن تا بیماری سلیاک تمام عیار باشد. طبق آمار موسسه ملی دیابت و گوارش و بیماری های کلیوی ، از هر 141 آمریکایی حدود 1 نفر به بیماری سلیاک مبتلا هستند.

بیماری سلیاک یک بیماری خود ایمنی شدید ناشی از مصرف گلوتن است که منجر به آسیب در روده کوچک می شود. غذاهای معمول که به طور مرتب حاوی مواد تشکیل دهنده گلوتن هستند عبارتند از:

پاستا
نان
کراکر
ادویه و مخلوط ادویه

گندم یکی از اصلی ترین عناصر رژیم غذایی غربی است و برای افرادی که دچار عدم تحمل گلوتن هستند ، شماره یک دشمن عمومی است.

لیست غلات حاوی گلوتن به گندم ختم نمی شود. سایر متخلفین عبارتند از:

جو
بلغور
جو دوسر (جو دوسر خود حاوی گلوتن نیست ، اما اغلب در مراکز تهیه شده توسط دانه های حاوی گلوتن فرآوری می شوند و ممکن است آلوده شوند)
چاودار
سیتان
triticale و Mir (تلاقی بین گندم و چاودار)

گلوتن چیست ، همچنین ممکن است به عنوان یک عنصر در موارد زیر ظاهر شود:

مالت جو
سوپ مرغ
سرکه مالت
مقداری سس سالاد
سس سویا
ادویه و مخلوط ادویه
رشته فرنگی Soba
چاشنی ها

غذاهایی بدون گلوتن چیست

ممکن است در ابتدا لیست موارد خارج از حد خطرناک به نظر برسد. خوشبختانه تعداد زیادی جایگزین در این منو وجود دارد. بسیاری از غذاها به طور طبیعی فاقد گلوتن هستند ، از جمله:

میوه ها و سبزیجات
لوبیا
دانه
حبوبات
آجیل و خشکبار
سیب زمینیها
تخم مرغ
محصولات لبنی
روغن و سرکه
ذرت
برنج
ماهی
گوشت گاو لاغر
مرغ
غذای دریایی

بسیاری از غلات و غذاهای دیگر فاقد گلوتن هستند:

آمانته
پیکان
گندم سیاه
کاساوا
ارزن
کوینو
برنج
ذرت خوشه ای
سویا
تاپیوکا

یادداشتی در مورد بیرون غذا خوردن

اگر عدم تحمل گلوتن داشته باشید ، غذا خوردن در رستوران ها می تواند به ویژه چالش برانگیز باشد ، اما این بدان معنا نیست که شما نمی توانید شام بخورید. در صورتی که با همان کالاهایی که در خانه می خورید ، مانند گوشت کبابی و سبزیجات بخارپز ، می توانید گلوله گلوتن را گول بزنید.

غذاهایی که در رستورانها باید از مصرف آنها پرهیز کنید شامل غذاهای سرخ شده ، سسهای خاصی یا هر چیز دیگری است که در همان تابه با یک غذای حاوی گلوتن سرخ شده است. بیماری سلیاک هنگام بیرون غذا نیاز به احتیاط بیشتری دارد. اطمینان حاصل کنید که محدودیت های رژیم غذایی از قبل به آشپز ابلاغ می شود.

برخی از رستوران ها تقریباً برای کسانی که رژیم بدون گلوتن دارند ، از جمله رستوران های فست فود ، بوفه ، کافه سالاد و بیشتر نانوایی ها ، تقریباً مورد سؤال نیست. در پهلوها ، برخی از موسسات ، مانند رستوران های گیاهی ، رژیم غذایی بدون گلوتن را پذیرایی می کنند. بعضی از رستوران ها همچنین دارای مناطق آماده و آشپزی بدون گلوتن هستند ، اما خواستار تأیید همیشه ایده خوبی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *