تاریخ:مهر 2, 1399

pms چیست ؟ علائم و راه های پیشگیری pms را بشناسید!

pms چیست

pms چیست ؟ شما احتمالاً نشانه هایی از نزدیک شدن دوره خود دارید. برای اکثر خانم ها چیز بزرگی نیست. اما برای دیگران ، روزهای قبل از دوره آنها سخت تر است. و ممکن است دچار سندرم قبل از قاعدگی (PMS) شوید. دوره شما بخشی طبیعی از زندگی شما است. و شما می توانید هر کاری را  که قبلا انجام میدادید را الان هم انجام دهید. اگر PMS برای شما مشکلی است ، روش هایی برای مدیریت آن وجود دارد.

PMS گروهی از تغییراتی است که می تواند در بسیاری از سطوح بر شما تأثیر بگذارد. آنها می توانند جسمی ، عاطفی یا رفتاری باشند. تغییرات 1 تا 2 هفته قبل از دوره پریود شما اتفاق می افتد. با شروع دوره شما ، آنها از بین می روند.

بیشتر خانمها حداقل یک علامت PMS در هر ماه دارند. اما برای همه یکسان نیست با افزایش سن می تواند تغییر کند. دشوار است بدانید که آیا قبل از پریود فقط چند علائم دارید یا اینکه واقعا PMS است.

یک راه برای فهمیدن این است که این سؤال را بپرسید: “آیا این تغییرات در روند زندگی عادی من اتفاق می افتد؟ آیا آنها در محل کار یا با خانواده و دوستان مشکل ایجاد می کنند؟ ” اگر پاسخ بله است، ممکن است PMS باشد. راه دیگر برای دانستن این است که اگر 5 روز قبل از پریود به مدت 3 ماه متوالی علائم یکسانی داشته باشید ممکن است PMS باشد.

زنان مبتلا به PMS از بسیاری جهات می توانند با آن مقابله کنند. بهبود رژیم ، خواب و ورزش می توانید تغییراتی ایجاد کنید. همچنین می توانید راه هایی برای آرامش ذهن و بدن بیاموزید. اگر این کار ها به نظر تاثیری نداشته ، می توانید با پزشک خود صحبت کنید.

PMS به روش های مختلفی نمایش داده می شود. همه چیز در این لیست می تواند نشانه PMS باشد. اما بیشتر زنان فقط تعدادی از این موارد را دارند ، نه همه آنها.

علائم جسمی

شکم خونریزی
گرفتگی عضلات
سینه های مناقصه
گرسنگی
سردرد
دردهای عضلانی
درد مفاصل
دست و پا متورم است
جوش ها
افزایش وزن
یبوست یا اسهال

علائم عاطفی

تنش یا مضطرب
افسرده
گریان
نوسانات خلقی
نمی توانم بخوابم
نمی خواهید با مردم باشید
احساس غرق شدن یا عدم کنترل می کنید
طغیان های عصبانی

علائم رفتاری

چیزها را فراموش کنید
از دست دادن تمرکز ذهنی
خسته

دختران و زنانی که هنوز دوره خود را سپری می کنند می توانند PMS را دریافت کنند. اما این شایع ترین در خانمهایی است که:

در اواخر دهه 20 تا اوایل دهه 40 هستند.
کودکی داشته اند.
اعضای خانواده را دچار افسردگی کنید.
بلوز کودک (افسردگی پس از زایمان) ، افسردگی یا اختلال دو قطبی داشت.

علل

حتی اگر PMS متداول باشد ، پزشکان دقیقا نمی دانند چه چیزی باعث آن می شود. احتمالاً این مسئله مربوط به تغییرات شیمیایی بدن در طول زمان پریود شماست.

برخی از شرایط بر PMS تأثیر می گذارد ، اما باعث نمی شود. PMS را می توانید وارد کنید یا اگر بدتر شوید:

سیگار
تحت فشارهای زیادی قرار دارند
ورزش نکنید
به اندازه کافی نخوابید
بیش از حد الکل بنوشید یا بیش از حد نمک ، گوشت قرمز یا شکر میل کنید
افسرده هستند

ممکن است زنان مبتلا به سایر مشکلات بهداشتی متوجه شوند که این مشکلات قبل از دوره پریشان بدتر می شوند. برخی از این موارد سردردهای میگرنی ، آسم و آلرژی هستند.

آنچه شما می توانید انجام دهید

روشهای زیادی برای مدیریت PMS وجود دارد. حتی اگر نتوانید آن را به طور کامل برطرف کنید ، خوب است بدانید که قدرت کمک به خودتان را دارید. این ایده ها ممکن است کمک کند:

حدود 30 دقیقه در روز ورزش کنید.
غذاهای سالم مانند غلات کامل ، میوه و سبزیجات بخورید.
سعی کنید کلسیم کافی را از غذاها بدست آورید (فکر کنید لبنیات ، سبزیجات دارای برگ سبز و ماهی قوطی کنسرو).
از نمک ، کافئین و الکل خودداری کنید.
سیگار نکش
باندازه کافی بخواب.
برای کاهش استرس کار کنید.
حالات و علائم خود را در یک ژورنال دنبال کنید.
داروهای ضد درد داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن ، استامینوفن یا ناپروکسن را امتحان کنید. حتماً دستورالعمل دوز را دقیقاً مطابق گفته بر روی برچسب دنبال کنید.

برخی از زنان ویتامین ها و مواد معدنی مانند اسید فولیک ، منیزیم ، ویتامین B-6 ، ویتامین E و کلسیم را با ویتامین D. مصرف می کنند. برخی دیگر دریافتند که داروهای گیاهی به شما کمک می کند. اگر ویتامین یا مکمل دیگری مصرف می کنید ، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید تا از امنیت آن برای شما اطمینان حاصل کند.

کاری که دکتر شما می تواند انجام دهد

اگر موارد مختلفی را امتحان کرده اید ، اما هنوز هم دارای PMS بد هستید ، احتمالاً زمان آن رسیده که کمک کنید. با پزشک یا متخصص زنان خود قرار ملاقات کنید. او در مورد علائم ، سلامتی و داروهای مصرفی شما سؤال خواهد کرد. او ممکن است آزمایش خون را برای اطمینان از مشکل PMS انجام دهد و چیز دیگری نیست.

پزشک ممکن است دارو تجویز کند. قرص های ضد بارداری بعضی اوقات به سردرد و گرفتگی کمک می کنند. داروهای ضد افسردگی (داروهایی که به درمان افسردگی کمک می کنند) ممکن است گزینه ای باشد. برخی از خانم ها برای خلاص شدن از مایعات اضافی که باعث احساس نفخ می شوند ، دارو مصرف می کنند. پزشکان این ادرارآورها (قرص های آب) را صدا می کنند.

پزشک ممکن است صحبت درمانی را پیشنهاد کند. این راهی برای احساس بهتر و یادگیری مهارت های جدید برای غلبه بر چالش ها با صحبت با یک مشاور بهداشت روان است.

اگر در مورد علائم خود یادداشت دارید ، آن را به قرار ملاقات برسانید. در مورد سؤالاتی که می خواهید بپرسید ، برنامه ریزی کنید. به این ترتیب بهترین کمک را از پزشک خود خواهید گرفت.

ما در این مقاله فهمیدیم که pms چیست و با روش های درمان آن و علل و عوامل آن آشنا شدیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *